سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

هوا گرفتن موتورخانه – 4 علت اصلی

5/5 - (1 امتیاز)

هوا گرفتن موتورخانه یکی از شایع ترین مواردی است که در موتورخانه ایجاد میشود . و یکی از اقدامات ضروری در راه اندازی موتورخانه در شروع فصل زمستان هواگیری موتورخانه است که گاها نیاز به تکرار آن در طول فصل زمستان نیز است . سوالی که برای افراد بسیاری پیش میآید این است که علت هوا گرفتن موتورخانه چیست ؟

برای تعمیرات موتورخانه و اطلاع از مراحل انجام این کار می توانید به صفحه تعمیرات تخصصی موتورخانه مراجعه فرمایید .

در پاسخ به این سوال میتوان به 4 علت عمده اشاره کرد که برخی از این موارد به شرح ذیل میباشد .

هوا گرفتن موتورخانه

علت هوا گرفتن موتورخانه چیست ؟

خروج آب از سیستم حرارت مرکزی و جایگزینی هوا به جای آن

هوا گرفتن موتورخانه خروج آب از سیستم حرارت مرکزی و جایگزینی هوا به جای آن است .
همانطور که میدانیم  سیستم های حرارت مرکزی دارای منبع انبساط هستند و این منابع مجهز به یک انشعاب آب شهر جهت تغذیه سیستم و کسری آب ناشی از نشتی و تبخیر است .
اگر شیر تعذیه ورودی آب به منبع انبساط بسته باشد و آب سیستم بر اثر نشتی خارج شود و آب جبرانی تامین نشود ، ممکن است موتورخانه هوا بگیرد .
حتی اگر این شیر باز باشد و مقدار آب خروجی از سیستم ناشی از نشتی ، بیشتر از مقدار آب ورودی از طریق سیستم تغذیه باشد باز هم موتورخانه هوا میگیرد . به همین جهت سایز لوله تغذیه به منبع انبساط باید مناسب با ظرفیت منبع و سیستم و مطابق با جداول و فرمول های توصیه شده باشد .
نشتی آب میتواند از محل های گوناگون مانند نافی پمپ های سیرکولاتور ، نافی شیر فلکه ها و اتصالات و خطوط لوله باشد .

فعل و انفعالات شیمیایی بین آب و فلزات

نسبتا شایع هوا گرفتن موتورخانه بروز فعل و انفعالات شیمیایی بین آب و فلزات به کار رفته در سیستم است . پدیده زنگ زدگی و خوردگی میتواند باعث تولید گازهای محلول در آب شود و گازهای انباشته منجر به هواگرفتن موتورخانه میشود .
گاهی اوقات نیز استفاده از چندین فلز غیر همجنس در سیستم حرارت مرکزی و تماس آب با این فلزات باعث بروز فعل و انفعالات شیمیایی و تولید گاز میشود . مثلا در پکیج های گرمایشی اگر جنس کویل حرارتی از مس و رادیاتور ها از آلومینیم باشد ، تماس آب با این دو فلز منجر به تولید گاز هیدروژن میشود . به همین جهت این سیستمها علاوه بر هواگیری ابتدای فصل ، تکرار آن در طول دوره کارکرد ضروری است .

مقاله مرتبط: تعمیر موتورخانه استخر

استفاده از منبع انبساط بسته بالشتکی

هوا گرفتن موتورخانه ، استفاده از منبع انبساط بسته بالشتکی است . این منابع باعث ورود هوا به سیستم و هوا گرفتن موتورخانه خواهد شد .
در این منابع که عموما برای سیستمهای حرارت مرکزی نسبتا بزرگ به کار میرود ، آب با هوا یا گاز ازت به طور مستقیم در ارتباط است و همواره مقداری از این گازها در آب حل میشود  و منجر به هواگرفتن موتورخانه میشود .
استفاده از منابع انبساط بسته دیافراگمی و تیوبی به جای منبع بالشتکی باعث رفع این مشکل خواهد شد .

نحوه هواگیری موتورخانه

نحوه هواگیری موتورخانه

راهنمای خرید منبع آب گرم موتورخانه

لوله کشی ناصحیح در موتورخانه

از علل هوا گرفتن موتورخانه انجام لوله کشی ناصحیح در موتورخانه و انتخاب و نصب پمپ های سیرکولاتور به شکل غلط است که البته بروز این مشکل کمتر و تشخیص و رفع آن نیز نیاز به تخصص بیشتری دارد .

هوا گرفتن موتورخانه ناشی از هر مساله ای که باشد باعث بروز مشکل در کارکرد صحیح سیستم خواهد شد .
هوا گرفتن موتورخانه باعث  اختلال در حرکت آب در سیستم شده و ممکن است آب گرم به برخی نقاط و وسایل توزیع حرارت نرسد و رادیاتورها سرد باقی بماند .

همچنین هوا گرفتن باعث اختلال در کارکرد پمپ های سیرکولاتور خواهد شد به همین جهت ضروری است که هوای سیستم به طرز صحیح تخلیه شود . به دلیل پایین تر بودن چگالی هوا نسبت به آب ، هوا در قسمت بالای سیستم و معمولا در بالاترین نقطه سیستم جمع میشود .

به همین جهت بهتر است هواگیری در یک ساختمان چندین طبقه از طبقات پایین به بالا انجام شود و بهتر است در زمان هواگیری پمپ سیرکولاتور خاموش باشد .

مقاله مرتبط:‌ منبع آبگرم

تعمیر موتورخانه شوفاژ در تهران

در برخی موتورخانه های حرارت مرکزی که پمپ های سیرکولاتور بر روی خط رفت نصب میشود ، نیازی به خاموش کردن پمپ در زمان هواگیری نیست و هواگیری در این سیستم های معمولا با سهولت بیشتر انجام میشود علاوه بر اینها وجود هوا در سیستم باعث تشدید خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد و طول عمر تجهیزات را کاهش خواهد داد .

در صورت خرابی و به وجود آمدن هر نوع مشکلی در موتورخانه ، تیم ماناست توانایی برطرف کردن آن را دارد ، شما میتوانید با تماس با کارشناسان ما مشکل خود را در میان بگزارید و برای رفع آن از ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من