سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

تعمیر موتورخانه استخر

4.5/5 - (2 امتیاز)

تعمیر موتورخانه استخر

یکی از مشکلات دارندگان استخرهای عمومی و خصوصی تعمیر موتورخانه استخر و هزینه های ناشی از آن است که علاوه بر تحمیل هزینه بابت انجام تعمیرات و اجناس باید به هزینه های پنهان ناشی از تعطیلی استخر در استخرهای عمومی توجه نمود .

البته موتورخانه ها معمولا محل استقرار تجیهزات گرمایشی ، پمپ ها ، تجهیزات تهویه مطبوع و منابع هستند .

برای اطلاع از نحوه ی انجام تعمیرات موتورخانه و مراحل اجرایی آن می توانید به صفحه تعمیرات تخصصی موتورخانه مراجعه فرمایید .

تعمیر استخر شنا

تعمیر استخر شنا

موتورخانه استخر را ما به نام تصفیه خانه استخر هم میشناسیم .

موتورخانه قلب تپنده یک استخر و تاسیسات آبی است و کارکرد صحیح آن علاوه بر تاثیر زیادی که بر طول عمر تجهیزات و تاسیسات دارد موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش رفاه در استفاده از استخر میشود . با توجه به هزینه ی بالای تعمیرات موتورخانه استخر ، توجه به سرویس و نگهداری پیشگیرانه جهت کاهش تعداد تعمیرات و افزایش طول عمر تجهیزات بسیار ضروری و حائز اهمیت است .

تعمیر موتورخانه استخر میتواند در بخش های گوناگون و ناشی از خرابی های متفاوت باشد اما در یک دسته بندی کلی میتوان عمده مشکلات و تعمیرات مورد نیاز در موتورخانه استخر را در سه بخش زیر خلاصه نمود .

1- تعمیر تاسیسات تصفیه و ضدعفونی آب استخر “مقاله تصفیه آب استخر بدون کلر را مطالعه بفرمایید “

2- تعمیر خطوط لوله و شیرآلات و پمهای سیرکولاسیون موتورخانه استخر

3- تعمیر سیستم گرمایش آب و مبدل های استخر

در ادامه توضیح مختصری راجع به این سه بخش عنوان خواهد شد .

راهنمای خرید منبع آبگرم موتورخانه

1- تعمیر تاسیسات تصفیه و ضد عفونی آب استخر

سیستم تصفیه و ضد عفونی آب استخر بسته به نوع کاربری و حجم استخر متفاوت است ولی در همه روشهای ، بروز مشکل در تاسیسات تصفیه ، باعث کاهش کیفیت آب استخر و کثیف شدن سریع آب خواهد شد . در این حالت برخی بهره برداران و متصدیان نگهداری استخر با افزایش مقدار مواد مصرفی ضد عفونی کننده سعی در حفظ کیفیت آب استخر دارند که این مساله اشتباه بوده و موجب بروز مشکلات بهداشتی و تحمیل هزینه های بی مورد میگردد .

نقش اصلی در تصفیه آب استخر بر عهده فیلترهای استخر است و خرابی فیلتر باعث به همین جهت انجام سرویس های دوره ای و تعویض به موقع فیلتر ضروری است . برخی از فیلترهای مورد استفاده در استخر مانند فیلترهای شنی و دیاتومی به روش پسشویی تمیز و سرویس میشوند و و برخی دیگر مانند فیلترهای فشنگی به روش شستشو مطابق با دستور العمل سازنده سرویس میشود .

اگر سرویس فیلتر ها در زمان معین صورت نگیرد منجر به سفت شدن توده های شن و سیلیس در فیلتر شده به مرور زمان فیلتر کارایی خود را از دست خواهد داد . تعمیر فیلتر استخر در فیلترهای شنی با تعویض شن  با شن های جدید و پسشویی مقدور است و در فیلترهای دیاتومی برای سرویس و تعمیر میبایست ، شبکه فیلتر مطابق با دستورالعمل سازنده از جای خود خارج شده و پس از شستشو و تمیز کاری در جای خود نصب شود و عندالزوم به آن خاک سلیس تازه اضافه شود .

بیشتر بخوانید: گرمایش از کف برقی

اگر بستر فیلتر سوراخ یا پاره شده باشد موجب ورود ذرات سلیس به استخر و آلودگی آب شود که در این صورت باید آن را ترمیم یا تعویض نمود . در فیلترهای فشنگی نیز سوراخ شدن بستر پارچه ای موجب عبور آب از میان فیلتر و عدم تصفیه صحیح میشود که در این صورت باید فیلتر را تعویض نمود .

در مورد بخش ضد عفونی کننده آب در موتورخانه استخر باید توجه داشت که بروز مشکل در این قسمت میتواند به شدت کیفیت آب را تغییر داده باعث بروز مشکلات بهداشتی و بیماری در افراد استفاده کننده از استخر شود .

2- تعمیر خطوط لوله ، شیرآلات و پمپهای سیرکولاسیون موتورخانه استخر

خطوط لوله و شیر آلات در موتورخانه استخر ممکن است بر اثر خوردگی و پوسیدگی دچار نشتی گردند که بازدید دوره ای این خطوط برای کارکرد مناسب موتورخانه استخر ضروری است . اگر سیستم دچار نشتی و پوسیدگی خارج از عرف و زود هنگام گردید باید قبل از اصلاح منشا مشکل رامشخص نمود .

ممکن است اسیدی بودن آب و یا وجود مواد خورنده و یا قرار گرفتن خطوط لوله در محیط و تماس با هوای حاوی گازها و بخارات خورنده موجب این پوسیدگی ها باشد که در این صورت این مشکلات به سایر قسمتهای سیستم تسری خواهد یافت . اگر آب استخر بیش از حد قلیایی باشد افزایش رسوب گذاری در تاسیسات را به دنبال خواهد داشت .

پمپ های به کار رفته در موتورخانه استخر نیز نیاز به سرویس و نگهداری مرتب و مداوم دارند . از خرابی های شایع پمپ ها میتوان به سوختگی الکتروموتور ، خرابی و نشتی نافی و سیل مکانیک پمپ ، سر وصدای زیاد پمپ ناشی از خرابی پروانه یا شفت و بالا رفتن شدت جریان مصرفی پمپ اشاره نمود .

در تعمیر پمپ ها باید توجه نمود که همیشه از پروانه و الکتروموتور با ظرفیت مناسب سیستم استفاده نمود و با تغییر سایز پروانه یا الکترو موتور ، باعث تغییر در دبی و فشار آب در گردش نشویم که این مساله باعث بروز مشکلات بعدی خواهد بود .

3- تعمیر سیستم گرمایش آب و مبدلهای حرارتی استخر

گرم کردن آب استخرها با روشهای گوناگون نظیر استفاده از دیگ و مبدل حرارتی ، استفاده از واحدهای گرم کن یکپارچه پیش ساخته گاز سوز یا الکتریکی  و … صورت میپذیرد و انرژی به کار رفته جهت گرمایش نیز میتواند از منابع مختلف نظیر سوختهای فسیلی ، انرژی الکتریکی و انرژی های تجدید پذیر باشد . بسته به نوع سیستم به کار رفته جهت گرمایش آب استخر ، تعمیرات موتورخانه استخر و هزینه های مرتبط با آن متغیر و متفاوت است .

مثلا اگر از سیستم گرمایش الکتریکی برای گرم کردن آب استخر استفاده کنیم معمولا تعمیرات در این بخش آسان تر و ارزان تر بوده ولی هزینه انرژی مصرفی موتورخانه به طور چشمگیر بالا خواهد بود . در کشور ما استفاده از سیستم گرمایش دیگ و مبدل حرارتی رواج بیشتری دارد و مشکل شایع در این سیستم ها مساله رسوب و خوردگی است که اگر به خوبی کنترل نشود خسارت جبران ناپذیری بر تاسیسات بر جای خواهد گذاشت .

کنترل میزان مواد محلول و درجه قلیائیت آب و سرعت و دمای مناسب سیال در مبدل های حرارتی ، موجب کنترل پدیده رسوب گذاری و خوردگی و کاهش هزینه تعمیر موتورخانه استخر خواهد شد .

از دیگر مشکلات به وجود آمده در موتورخانه استخر میتوان به بروز ایراد در مشعل های تامین کننده انرژی حرارتی دیگ و یا دستگاههای گرم کن یکپارچه اشاره نمود . معمولا تعمیر کاران به صورت تجربی اقدام به تعمیر وتنظیم شعله این مشعل ها مینمایند ولی ممکن است در این حالت مصرف گاز به صورت بهینه نباشد و با احتراق ناقص درصد گازهای آلاینده خروجی از دودکش بالا برود . در این مواقع بهتر با آنالیز گازهای خروجی از دودکش اقدام به تنظیم مشعل نمود .

از خدمات و اجرایی پروژه های ماناست دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من