سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور؟

Rate this post

روش های مختلفی برای گرمایش ساختمان در فصول سرد وجود دارد. یک روش مرسوم، استفاده از رادیاتور است که می تواند از طریق سیستم گرمایش مرکزی یا سیستم پکیج دیواری برای هر واحد مدیریت شود. هر کدام از این دو شکل گرمایش مزایا و معایب خاص خود را دارد. البته در سال های اخیر و ساخت و سازهای جدیدتر، استفاده از پکیج برای هر واحد مرسوم تر شده و با استقبال بیشتری مواجه شده است.

از طرف دیگر، روش دیگری که روز به روز استقبال از آن بیشتر می شود و به خصوص در ساختمان سازی جدید به راحتی و با کیفیت بالاتر می توان آن را پیاده کرد، سیستم گرمایش از کف است. در این روش که در اینجا جزییات آن به طور کامل و به تفصیل برای شما توضیح داده شده، از طریق لوله کشی های خاصی که در کف ساختمان تعبیه شده اند، گرمای ایجاد شده به فضای ساختمان منتقل می شود.

در این مطلب می خواهیم به بررسی این دو روش گرمایشی پرداخته و به این سوال پاسخ بدهیم که گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور؟ در ادامه، معایا و مزایای هرکدام از روش ها را بررسی خواهیم کرد.

وقتی با این سوال مواجه می شویم که «گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور» اولین نکته ای که به ذهن می رسد این است که هزینه کدام یک کمتر است؟ در حقیقت، واضح است که سیستم گرمایش از کف هزینه بیشتری نسبت به رادیاتور دارد. چرا که میزان اقلام مصرفی بیشتری در این روش استفاده می شود. حجم لوله کشی انجام شده در گرمایش از کف، بسیار بیشتر از سیستم رادیاتور است. اما در مقابل باید این نکته را در نظر گرفت که گرمایشی که توسط گرمایش از کف ایجاد می شود، گرمای مطبوع تری است. نکته دوم این است که گرمای ایجاد شده در این روش، به صورت یکسان در تمام ساختمان پخش می شود. ولی در سیستم رادیاتور، بسته به فاصله از رادیاتور، گرما کمتر یا بیشتر می شود.

نکته دوم در برابر سوال گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور، این است که در صورتی که یک ساختمان هر دو سیستم را در خود داشته باشد، با استفاده از کلکتوری که بر روی مسیر گرمایش نصب می شود، می توان گرما را از روی رادیاتور به گرمایش از کف و برعکس منتقل کرد.

روش کار رادیاتور

سیستم گرمایشی رادیاتور به این صورت است که یک منبع تولید آب گرم، که می تواند پکیج یا موتورخانه باشد، آب را گرم می کند و از طریق لوله کشی که از قبل انجام شده، به رادیاتورهای تعبیه شده در ساختمان منتقل می شود. در این روش، یک خط لوله اصلی در کف ساختمان تعبیه شده و برای هر رادیاتور، شاخه ای از آن منشعب می شود.

در این روش، گرمای ایجاد شده، در هر قسمتی از ساختمان که رادیاتور تعبیه شده بیشتر است و به مرور در فضای ساختمان پخش می شود. اما در اینجا، هرچه از رادیاتور دور شویم، سرما بیشتر شده و زمان بیشتری طول می کشد تا آن فضا گرم شود. همچنین بسته به لوله کشی که انجام می شود، بخش هایی از کف همیشه گرم تر از بقیه کف ساختمان خواهد بود و در حقیقت، توزیع پایدار و یکنواختی در انتشار گرما در ساختمان دیده و حس نمی شود.

مزیتی که این روش دارد، هزینه های نهایی است که بر ساختمان تحمیل می شود. این هزینه هم از نظر در دسترس تر بودن سیستم رادیاتور و هم از نظر استفاده از اقلام مصرفی همچون لوله است.

مزیت های گرمایش از کف

برای آنکه بتوانیم پاسخ دقیقی به سوال گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور؟ ابتدا باید مزایا و معایب گرمایش از کف را بررسی کنیم. این مزایا شامل این موارد می شود:

  • ایجاد گرمایش معتدل و یکنواخت در تمام ساختمان
  • عدم تاثیر بر رنگ و پوشش دیوارهای ساختمان
  • ایجاد محیط یکدست در ساختمان و ایجاد شرایط ایده ال برای طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان و چیدمان اسباب
  • کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به گاز و آب مصرفی در ساختمان
  • برطرف شدن معضل نوسان گرمایی
  • کاهش شدید در میزان اتلاف انرژی در زمان انتقال گرما از منبع به ساختمان

معایب گرمایش از کف

گرمایش از کف مانند هر تکنولوژی دیگری می تواند معایبی داشته باشد. این معایب را می توانیم با هم مرور کنیم:

  • احتیاج به زیرسازی در ساختمان (در صورتی که ساختمان در حال ساخت باشد، این کار به راحتی انجام می شود اما اگر ساختمان قدیمی باشد، نیاز به کنده کاری در کف ساختمان است)
  • نیاز به لوله کشی بسیار زیاد (چند برابر متراژ ساختمان) که هزینه ها را برای پیاده سازی پروژه تا حدودی بالا می برد. البته در هر دو روش، از لوله های پنج لایه استفاده می شود.
  • زمان بر بودن آغاز به گرم کردن ساختمان در ابتدای روشن کردن منبع گرمایشی

 

برای مشاهده نمونه پروژه های ماناست می توانید به این صفحه مراجعه کرده و برای دریافت لیست قیمت های مربوط به تجهیزات گرمایش از کف می توانید به صفحه لیست قیمت مراجعه کنرده یا برای مشاوره مستقیم با کارشناسان فنی ماناست با این شماره های تماس بگیرید. 02177959046 – 02177958135 -09193015041

گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور

پاسخ کوتاه به این سوال را می توان اینگونه یافت که به عنوان صرفه جویی بلند مدت، گرمایش از کف سیستم بهتری است چرا که کارایی بهتری داشته و هزینه های مصرفی مانند گاز و آب، کاهش چشمگیری دیده می شود.

در نهایت و در پاسخ به این سوال باید گفت که بسته به شرایطی که ساختمان دارد، می توان از یکی از این دو روش استفاده کرد. در صورتی که ساختمان در مراحل پایانی ساخت باشد و هنوز تکمیل نشده است، امکان تاسیس گرمایش از کف راحت تر و امکان پذیرتر بوده و بهتر است که از این روش استفاده کرد. هرچند کمی هزینه های بالاتری دارد اما در بلند مدت صرفه دارد.

اما در صورتی که ساختمان تکمیل شده است، بهتر است از رادیاتور استفاده شود چرا که هزینه های تخریب و نصب گرمایش از کف، بسیار بالا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من