سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

موتورخانه چگونه کار می کند؟

Rate this post

دیگ موتورخانه

دیگ های موتورخانه در دو نوع چدنی و فولادی وجود دارد. این دیگ ها وظیفه ای بسیار مهم و اساسی را انجام می دهند که آن گرم کردن آب سیستم گرمایش ساختمان است. این آب پس از گرم شدن به سمت ساختمان ، منابع ابگرم ، مبدل ها و … رفته و از انرژی آن برای گرم کردن آنها استفاده می شود.


بیشتر بخوانید :

تعمیرات موتورخانه

مشعل چیست و معرفی انواع مشعل ها


مشعل موتورخانه

مشعل در حقیقت وظیفه گرم کردن آب درون دیگ های موتورخانه را بر عهده دارد. مشعل دستگاهی است که بر روی دیگ نصب می شود و با سوخت گاز یا گازوییل تشکیل شعله می دهد و باعث گرم کردن آب درون دیگ می شود .

توجه داشته باشید که در خدمات تعمیرات و نگهداری موتورخانه در تهران که توسط شرکت ماناست ارائه می شود، تمام اجزای بالا مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود خرابی تعمیر خواهند شد.

"خرید

منابع آبگرم

منابع آبگرم وظیفه گرم کردن آب گرم مصرفی ساختمان را بر عهده دارند . آب گرم شده در دیگ دور این منبع می چرخد و آب سرد درون آن را گرم می کند . این نوع منابع را منابع دو جداره آبگرم می نامیم .

نوع دیگری از منابع هستند که آب گرم شده در دیگ به دورن لوله های مسی داخل منبع وارد می شود و آب داخل منبع را گرم میکند . این منابع را منابع کویل دار یا منبع کویلی می نامیم .

منبع کویلی آب گرم
منبع کویلی آب گرم

پمپ موتورخانه ساختمان

در موتورخانه های ساختمان عموما دو نوع پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از آنها پمپ های سیرکولاتور نام دارند که وظیفه آنها به چرخش در آوردن آب سیستم گرمایش است . در واقع آب گرم شده در دیگ باید توسط این پمپ ها به چرخش درآید تا باعث گرم شدن ساختمان و آب گرم منابع آبگرم شود .

تعمیر پمپ سیرکولاتور
تعمیر پمپ سیرکولاتور

نوع دیگر پمپ ها نیز بوستر پمپ نام دارد که از آن برای تقویت فشار آب مصرفی استفاده می شود.

هر کدام از این پمپ ها بخصوص پمپ های سیرکولاتور که دائم روشن و در حال کار هستند در سیستم موتورخانه نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. شما باید این کار را به افرادی متخصص بسپارید که بتوانند قطعات داخلی آنها را مورد بررسی قرار داده و در صورت خرابی به بهترین شکل تعمیر نمایند.

منبع انبساط موتورخانه

آب هنگام گرم شدن در موتورخانه ، دچار انبساط می شود . منبع انبساط همانطور که از نامش پیداست وظیفه جذب این انبساط آب را دارد . اگر منبع انبساط حذف شود یا مسیر ورود و خروج آن مسدود گردد باعث می شود فشار سیستم بیش از حد بالا رود و باعث ترکیدگی در سیستم گرمایش شود .

از این منبع انبساط بسیار تجهیز مهم و حساسی است که باید مدام به آن سرکشی کرد .

تعمیر منبع انبساط بسته
تعمیر منبع انبساط بسته

بیشتر بخوانید :

صفر تا صد سیستم گرمایش از کف

راهنمای انتخاب منبع آبگرم ساختمان

چک لیست تعمیرات موتورخانه

چک لیست زیر هم می تواند به شما در جهت پایدار نگهداشتن وضعیت موتورخانه کمک کند. همواره اطلاعاتی در مورد وضعیت موارد زیر داشته باشید تا در صورت تغییر در آنها از آسیب دیدن جدی موتورخانه جلوگیری کنید.

  1. اندازه گیری دمای آب ورودی و خروجی دیگ
  2. اندازه گیری دمای آب ورودی و خروجی چیلر
  3. اندازه گیری دمای آب ورودی و خروجی برج خنک کننده
  4. بازرسی سطح آب منبع انبساط
  5. اندازه گیری فشار سیستم
  6. اندازه گیری و ثبت مصرف آب جبرانی موتورخانه
  7. بررسی وضعیت احتراق مشعل
  8. بررسی صحت کارکرد پمپ ها
  9. بررسی میزان خروج گاز های احتراق از دود کش
  10. بررسی نم و رطویت در جدار لوله های موتورخانه و به خصوص زیر عایق ها
  11. بررسی میزان دمای آب گرم خروجی از منابع آب گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من