سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

آموزش نحوه هواگیری فن کویل سقفی

Rate this post

فن کویل‌ ها یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که گاهی ممکن است در آنها مشکلاتی ایجاد شود. البته این سیستم‌های پیشرفته را باید مداوم سرویس دهی کرد. همین سرویس دهی مداوم و منظم باعث افزایش راندمان و بازدهی فن‌کویل خواهد شد. علی رغم این مسئله شما از فرسودگی قطعات مختلف این دستگاه نیز جلوگیری می‌کنید. گاهی به دلایل مختلفی هوا به داخل کویل دستگاه وارد شده و در عملکرد آن اختلال به وجود می‌آید. در این صورت برای خارج کردن هوا از داخل این دستگاه باید آن را هواگیری کرد. در ادامه به آموزش هواگیری فن کویل سقفی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع فن کویل‌های موجود در بازار، می‌پردازیم.

آموزش هواگیری فن کویل سقفی

قبل از آموزش هواگیری فن کویل سقفی باید بدانید که مدل فن کویل‌های سقفی یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع هستند. این فن کویل‌ها همانطور که از نام آنها پیداست، به صورت سقفی روی سقف اجرا می‌شوند. مدل‌های سقفی در مقایسه با دیگر مدل‌های انواع فن کویل راندمان عالی و بازدهی استانداردتری دارند. حال همین فن کویل‌های سقفی نیز همانند مدل‌های دیگر ممکن است به دلیل وارد شدن هوا به داخل فن دچار مشکل شوند.

 از آنجایی که این سیستم‌های پیشرفته به دلیل بازدهی و راندمان عالی بهترین سیستم جایگزین تجهیزات گرمایشی هستند، پس نگهداری و تعمیر آنها نیز مورد توجه خواهد بود. چنانچه هوا با جریان آب سرد برخورد داشته باشد، بدون شک دمای آب را کاهش می‌دهد و در سیکل گرمایشی دستگاه نیز با همین مشکل مواجه خواهیم شد. وارد شدن هوا به قسمت کویل روی عملکرد آن اختلال به وجود می‌آورد.

در واقع باعث کاهش راندمان این سیستم می‌شود. در آموزش هواگیری فن کویل سقفی ابتدا باید به سراغ شیر هواگیری بروید و مطمئن شوید که جریان آب در داخل این سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. حال پیچ یا شیر هواگیری دستگاه را به آرامی باز کنید. پس از اینکه شیرها را باز کردید بدون شک آب به آرامی از داخل لوله‌های سیستم تخلیه می‌شود. در این مرحله باید از یک سطل بزرگ برای ریختن آب داخل لوله به داخل سطل و جلوگیری از پاشش آن به محیط پیرامون استفاده کنید.

 تا زمانی که جریان آب خروجی به حالت یکنواخت و پایدار برسد، باید منتظر بمانید تا آب از داخل لوله‌ها کاملاً خارج شود. اگر مرحله هواگیری به پایان رسید و مطمئن هستید که این فرآیند را به خوبی انجام داده‌اید، پس مجدداً عملکرد دستگاه را چک کنید. اگر دستگاه دوباره با مشکل مواجه است، پس قطعاً می‌تواند مربوط به خرابی قسمت‌های دیگر باشد.

نحوه هواگیری فن کویل سقفی

نحوه هواگیری فن کویل سقفی

چرا فن کویل نیاز به هواگیری دارد؟

بدون شک فن کویل یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع پرکاربرد است. هدف از آموزش هواگیری فن کویل سقفی، برطرف ساختن برخی از مشکلات در این سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی می‌باشد. اگر فن کویل را به درستی انتخاب کنید بدون شک بازدهی و عملکرد مطلوبی نیز دارد. حال ممکن است گاهی پس از مدت زمان طولانی استفاده از فن کویل یا حتی هنگام راه اندازی آن شاهد عملکرد ضعیف دستگاه باشیم.

 این مسئله گاهی به سبب وجود هوا در داخل فن کویل است، پس نیاز به هواگیری دارد. ایجاد سر و صدای بسیار زیاد که برای افراد آزاردهنده است یکی از دلایل مهم هواگیری فن کویل به شمار می‌رود. اگر هوا به داخل سیستم وارد شده باشد، بدون شک عبور هوا و قل زدن آن بگونه‌ای است که افراد سریعاً متوجه می‌شوند.

شیر هواگیری فن کویل سقفی

فن کویل‌ها از قسمت‌های بسیار مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک از آنها روی عملکرد دستگاه تاثیراتی دارند. بدون شک یکی از مهمترین قسمت‌های فن کویل سقفی و دیگر مدل‌های فن کویل موجود در بازار، شیر هواگیری است. یک فن‌کویل از نظر شیر هواگیری به دو دسته تقسیم بندی می‌شود. معمولاً برای فن کویل از شیر هواگیری در مدل‌های دستی و اتوماتیک استفاده می‌کنند. مدل‌های دستی به گونه‌ای هستند که هنگام هواگیری باید حتماً پیچ آنها باز شود.

اگر این پیچ را به صورت کامل باز نکنید، هنگام خروج آب با فشار ممکن است، همین فشار، آب را با فشار بالا به محیط اطراف انتقال دهد. البته این پیچ را نیز باید به آرامی و با حوصله باز کنید تا هوای داخل به راحتی خارج شود.

شیر هواگیری اتوماتیک یکی دیگر از مدل‌های پرکاربرد محسوب می‌شود. مدل‌های شیر اتوماتیک دارای یک شناوری هستند که در صورت جمع شدن بخار بر پشت شیر، به صورت اتوماتیک هوا را تخلیه می‌کند. در واقع شیرهای اتوماتیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر بخار در پشت آنها یا هوا پشت شیر تجمع یابد، به صورت اتوماتیک به آرامی باز شده و هوای داخل لوله‌ها نیز خارج می‌شود.

برای طول عمر فن کویل و عملکرد بهتر آنها هم اکنون از فن‌کویل‌هایی با شیر هواگیری اتوماتیک استفاده می‌کنند. چرا که این بخار یا هوای موجود در داخل لوله‌ها به مرور زمان باعث رسوب گرفتگی یا زنگ زدگی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: گرمکن آب استخر

نحوه هواگیری فن کویل سقفی

نحوه هواگیری فن کویل سقفی

نحوه سرویس فن کویل سقفی توکار

اکنون که با آموزش هواگیری فن کویل سقفی آشنا شدید و می‌دانید که این کار نیاز به تخصص بالایی دارد. بد نیست در رابطه با سرویس این سیستم‌ها نیز اطلاعاتی به دست بیاورید. فن‌کویل‌ها به عنوان پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که برای عملکرد بهتر نیاز به سرویس دارند. حال طی بازه‌های مشخصی فن کویل باید سرویس دهی شود که این کار روی عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد. گرد و خاک و آلودگی‌هایی که از طریق سیستم در بین فن‌کویل قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه شود‌.

 از این رو فن کویل توان بالاتری برای عملکرد خود نیاز دارد. چه بسا اینکه سختی آب نیز باعث ایجاد رسوب در داخل سرویس می‌شود. پس نگهداری صحیح و سرویس دهی اصولی یکی از نکات ضروری است که باید طی بازه‌های زمانی مشخصی صورت بگیرد.

معمولاً کویل‌های تمیز بدون هیچ آلودگی بازدهی دستگاه را افزایش می‌دهند در صورتی که کویل‌های آلوده باعث مصرف انرژی بیشتر و کارکرد سیستم می‌شوند. چنانچه این بازدهی صورت نگیرد به دستگاه آسیب می‌رسد. حال بسیاری از مشکلات دستگاه فن‌کویل نظیر عدم عملکرد فن، کاهش سرعت فن، وجود صداهای غیر عادی، عمل نکردن دستگاه، کاهش فرآیند خن‌کسازی و… از جمله مشکلاتی هستند که تحت تاثیر کثیفی فن به وجود می‌آید. سرویس و نگهداری فن کویل نیاز به تخصص ندارد، بلکه با رعایت چند نکته می‌توانید از خرابی زود هنگام این دستگاه و حتی کاهش عملکرد آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت فن کویل و چیلر

نتیجه

فن‌کویل سقفی یکی از مدل‌های بسیار پرکاربرد انواع سیستم گرمایشی در ساختمان است. به دلیل وارد شدن هوا به داخل لوله‌های این سیستم، بدون شک در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود. در واقع با کاهش عملکرد و بازدهی فن کویل در مدل سقفی و حتی در مدل‌های مختلف مواجه خواهیم بود. بدین منظور شما باید با آموزش هواگیری فن کویل سقفی اقدام به هواگیری این سیستم‌های کاربردی و پیشرفته کنید.

 توجه داشته باشید که این کار نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد. از این رو توصیه می‌کنیم تا از کارشناسان خبره و توانمند برای هواگیری فن‌کویل در هر مدلی استفاده کنید. کادر متخصص و توانمند شرکت مانا جهت ارائه محصولات گرمایشی و سرمایشی و همچنین خدمات مفید و ارزشمند نظیر هواگیر فن‌کویل سقفی، پاسخگوی نیاز شما کاربران عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من