سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

کمپرسور سردخانه چیست ؟

Rate this post

جهت نگهداری مواد غذایی در سردخانه ها قطعا به یک کمپرسور سردخانه نیاز است. در این مقاله سعی شده است به مهمترین سوالات شما در زمان خرید یک کمپرسور سردخانه پاسخ داده شود.

موضوعاتی که در این مقاله به آن میپردازیم عبارت‌اند از :

  • کمپرسور سردخانه چیست ؟
  • شناخت عملکرد کمپرسور سردخانه 
  • تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو 
  • نقش کمپرسور در طراحی سردخانه ی زیر صفر و بالای صفر 
  • بررسی عوامل موثر بر ساخت یک سردخانه

کمپرسور سردخانه چیست ؟

کمپرسور گاز مبرد را که حامل گرمای جذب شده از سردخانه است فشرده میسازد  این عمل فشرده سازی موجب کاهش حجم گاز و نتیجتاً افزایش دمای آن میشود؛ به طوریکه که دمای گاز به میزانی بالاتر از دمای محیط میرسد درنتیجه ی این افزایش دما، امکان انتقال انرژی جذب شده گاز از محیط سردخانه به محیط بیرون را فراهم میکند. زیرا تبادل گرما زمانی حادث میشود که دمای گاز از دمای محیط بیشتر باشد. کمپرسور ها کاربرد گسترده ای دارند که از جمله آن میتوان به سردخانه، اسپلیت و یخچال اشاره داشت برای درک بهتر عملکرد کمپرسور سردخانه میبایست به سیکل تبرید شناخت داشته باشید. در زیر به طور خلاصه به این موضوع میپردازیم.

 

کمپرسور سردخانه چیست ؟

کمپرسور سردخانه چیست ؟

عملکرد کمپرسور سردخانه را بهتر بشناسید.

اساس کار تبرید انتقال گرما از یک محیط گرم به یک محیط سرد است این اتفاق زمانی می افتد که گاز مبرد چهار فرآیند تراکم، تقطیر، انبساط و تبخیر را طی کند اجزای یک سیستم تبریدی برای ساخت سردخانه شامل چهار قسمت اصلی است این چهار قسمت شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است. تبرید در تهویه مطبوع، سردخانه، یخچال، فریزر و … کاربرد گسترده ای دارد. برای شناخت بهتر شما از  عملکرد کمپرسور سردخانه ما در اینجا مراحل تبرید را به طور خلاصه بازگو میکنیم.

مقاله مرتبط: ساخت استخر خانگی

در تمامی تبرید های تراکمی از یک نوع ماده ی سرمازا ( در اینجا گاز مبرد ) در یک سیکل بسته ی نفوذناپذیر استفاده میشود. در سرد کردن محل مدنظر با یک سیکل تراکمی، از یک کمپرسور برای متراکم کردن گازمبرد طی یک عملیات مکانیکی استفاده میشود. کمپرسور فشار گاز مبرد را بالا میبرد به طوریکه اختلاف فشار بین ورود و خروج گاز کمپرسور باعث حرکت کردن گاز مبرد در داخل سیستم میشود. در این مرحله گاز خروجی از کمپرسور توسط کندانسور به صورت پودر تبدیل میشود. پس از آن اواپراتور پودر تولید شده را تصعید کرده و به حالت گازی تبدیل میکند. در شکل اجزای یک سیستم تبریدی را مشاهده میکنید.

 

سیکل تبرید

سیکل تبرید

یکی از قسمت های فشار ضعیف در این فرآیند ورودی کمپرسور است میزان فشار این قسمت به دمای ورودی اواپراتور و محیط سرد وابسته است لازم به ذکر است که فشار از مرحله ی خروجی شیر انبساط تا کمپرسور ثابت است. به علت اینکه پایین ترین فشار در کل فرایند مربوط به کویل اواپراتور میباشد؛ به این قسمت فشار پایین یا ضعیف میگویند. قسمت فشار زیاد این سیکل شامل قسمت کمپرسور، لوله خروج گاز از کمپرسور، مخزن مایع مبرد و لوله حامل مایع مبرد است میشود.

مقاله مرتبط: کولر گازی گرین

کدام کمپرسور برای سردخانه ی شما مناسب است ؟

از جمله کمپرسور هایی که بیشتر از آنها در سردخانه ها استفاده میشود به نوع اسکرال و اسکرو میتوان اشاره داشت. برای انجام یک انتخاب درست باید تفاوت های میان دو مدل اسکرال و اسکرو را بیشتر بشناسید. کمپرسور های اسکرال و اسکرو در دسته ی کمپرسور های دوار دارای جابه جایی مثبت قرار میگیرند.

تفاوت عمده ی کمپرسور اسکرال و اسکرو در ظرفیت و نوع کارکرد آن هاست. کمپرسور اسکرال که با نام کمپرسور حلزونی نیز شناخته میشوند. دارای ظرفیت پایین تری نسبت به کمپرسور های اسکرو میباشند. به همین جهت در چیلر هایی دارای کمپرسور اسکرال برای رسیدن به ظرفیت های بالاتر از چند کمپرسور استفاده میکنند. این تعداد از یک تا هشت عدد متداول است. چیلر های اسکرال با ظرفیت 3 تن تا 250 تن ساخته میشوند.

کمپرسور مارپیچ یا کمپرسور اسکرال

کمپرسور مارپیچ یا کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرو که با نام کمپرسور پیچی نیز شناخته میشود با ظرفیت های 50 تا 250 تن تبرید ساخته میشود. چیلر های دارای کمپرسور اسکرو دارای بازده بیشتری نسبت به اسکرال هستند این چیلر ها معمولا دارای دو تا سه عدد از این نوع کمپرسور هستند.در صورت خرابی ، کمپرسور اسکرال تقریبا غیر قابل تعمیر است و الزاما در چنین مواقعی باید کمپرسور تعویض گردد استفاده از تعداد بیشتر از کمپرسور ها به جهت روشن نبودن همزمان تمامی فن کویل ها باعث کاهش مصرف برق در ساختمان های مسکونی میشود  همچنین این امر طول عمر دستگاه را بیشتر میکند و نگهداری آن را آسان تر مینماید. این موضوع یکی از مزیت های کمپرسور اسکرال محسوب میشود.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو

نکته 1 : ظرفیت های بیش از 200 تن تبرید قیمت دستگاه های چیلر با کمپرسور اسکرو مناسب تر از نوع اسکرال آن است. زیرا نیاز به تعداد بیشتر کمپرسور اسکرال در این ظرفیت هزینه بر میباشد.

 

نقش کمپرسور در طراحی سردخانه زیر صفر و بالای صفر

یکی از مهم ترین عوامل در طراحی یک سردخانه توجه به این موضوع است . که سردخانه ی زیر صفر یا یک سردخانه ی بالای صفر نیاز شما را مرتفع میسازد. اما چه تفاوتی میان سردخانه ی زیر صفر و بالای صفر وجود دارد. در این قسمت به این موضوع میپردازیم. عوامل تعیین کننده در زیر صفر یا بالای صفر بودن سردخانه عبارت اند از :

  1. کمپرسور
  2. اواپراتور
  3. اکسپنشن والو

 

1-کمپرسور :

نقش کمپرسور در طراحی سردخانه ی زیر صفر یا سردخانه بالای صفر بسیار تایین کننده است کمپرسور سردخانه زیر صفر قدرت و ظرفیت پایین تری نسبت به نوع بالای صفر آن دارد کمپرسور زیر صفری دارای فشار دسچارج پایین تر و نتیجتاً دارای قطر سیلندر بزرگتری میباشد این امر سبب میشود؛ جابه جایی گاز نسبت به نوع بالای صفری بیشتر صورت بگیرد ( این در صورتی است که قدرت سیم پیچ هر دو کمپرسور بالای صفر و زیر صفر یکسان در نظر گرفته شود. )

چون فشار دسچارج نوع زیر صفر پایین تر است؛ کمپرسور به سیم پیچ ضعیف تری نیاز دارد. (در حالتی که قطر سیلندر و کورس پیستون در هر دو کمپرسور را مساوی در نظر بگیریم ) این بدین معنی است که کمپرسور های زیر صفر دارای بارگیری کمتر سیلندر هنگام مکش هستند و هنگام تراکم گاز کمپرسور فشار کمتری را متحمل میشود. به همین دلیل نیاز به سیم پیچ ضعیف تری در مدل زیر صفری است. همچنین قطر سوپاپ ساکشن کمپرسور زیر صفری بیشتر و قطر سوپاپ دسچارچ آن کمتر است.

نکته 2 : به شما توصیه میکنیم از کمپرسور زیر صفر در شرایط بالای صفر استفاده نکنید. زیرا به جهت سیم پیچ ضعیف تر پس از مدتی کمپرسور میسوزد. و همچنین اگر از کمپرسور ساخته شده برای بالای صفر در شرایط زیر صفر استفاده شود به دلیل قوی بودن سیم پیچ در حالت بالای صفر سبب میشود سیم پیچ و کمپرسور بیش از حد استاندارد گرم شوند و باز هم کمپرسور جوابگوی این شرایط نیست و خواهد سوخت.

2-اواپراتور  :

در سردخانه زیر صفر فاصله ی بین فین های کویل اواپراتور بیشتر است.

این مورد به این جهت است که به سرعت برفک روی سطح اواپراتور تشکیل نشود. برای مثال فاصله ی این فین ها در سردخانه زیر صفری 0.9 و در بالای صفر 0.5 سانتی متر است.

3-اکسپنشن والو :

در سردخانه ی زیر صفری سایز سوزن اکسپنشن والو را پایین تر انتخاب میکنند.

هزینه ی ساخت یک سردخانه تابع چه عواملی است ؟

حتما برای شما که به یک سردخانه نیاز دارید برآورد هزینه ی ساخت سردخانه موضوع مهم و قابل تاملی است. در اینجا موارد تعیین کننده در قیمت سردخانه را عنوان میکنیم.

  1. فضای سردخانه چه قدر است. ( تبعاً هر چه ابعاد سردخانه ی شما بیشتر باشد ساخت آن هزینه برتر خواهد بود.)
  2. دمای نگهداری بالای صفر یا زیر صفر است. ( توضیحات در این خصوص پیشتر عنوان شد. )
  3. نوع برق مصرفی تک فاز است یا سه فاز . (ساخت سردخانه با برق تک فاز پر هزینه تر است به این نکته توجه داشته باشید. که ساخت سردخانه صنعتی و بزرگ با برق تک فاز امکان پذیر نیست. )
  4. کمپرسور سرخانه ( از کدامیک از کمپرسورهای کویلند یا بیتزر استفاده میکنید. )
  5. برند کندانسور و اواپراتور چیست؟ (نیک ، نوین ، صابکول ، آرشه ، بوران یا تبادل کار است. )
  6. تابلو برق از چه برندی است ؟ ( اشنایدر ، هیوندای یا هیمل )
  7. سایز و مدل درب سردخانه.
  8. شیرآلات و تجهیزات کنترلی از چه مارکی استفاده میکنید . ( دانفوس یا کستل )
  9. نصاب و مجری چه کسی است ؟

در این میان ابعاد مهم ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت تمام شده ی یک سردخانه محسوب میشود. نیاز است به شما متذکر شویم که استفاده از متریال ساخت با کیفیت و به کارگیری فرد مجرب برای نصب به طور قطع موجب کاهش هزینه های زمانی و مالی بعدی خواهد شد. شما میتوانید در سایت ماناست قیمت کمپرسور سردخانه را مشاهده فرمایید. 

سایت فروشگاهی ماناست با ارائه ی بهترین برند های کمپرسور سردخانه تجربه ی یک خرید عالی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. 

لطفا نظرات ، سوالات و تجربیات خود را در قسمت نقد و بررسی با ما و کاربران ماناست در میان بگذارید. همچنین برای مشاوره با کارشناسان ماناست میتوانید با ما تماس بگیرید. 

2 دیدگاه در “کمپرسور سردخانه چیست ؟

  1. FatemehQSM گفت:

    سلام
    وقت به خیر
    برآورد هزینه ی تقریبی ساخت سردخانه بالای صفر با موتور 1.5 اچ پی تک فاز برای مساحت 30 تا 40 متر مربع رو اعلام کنید ممنون میشم

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام لطفا برای اخذ قیمت با واحد مشاوره و فروش تماس بگیرید .
      02177959046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من