سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

پمپ آب چیست و چگونه انواع پمپ ها را بشناسیم

5/5 - (2 امتیاز)

پمپ آب از ساده ترین و مهم ترین ملزومات آبرسانی با هدف تامین فشار و رفع مشکلات گردش آب در انواع سیستم های خانگی و صنعتی است. پمپ آب خانگی را باید جزء ملزومات صنعتی کوچک دانست که به واسطه کمبود فشار آب در بسیاری از مناطق ایران مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه طیف بسیار گسترده ای از انواع پمپ، قیمت پمپ آب و بهترین مارک پمپ آب در بازار وجود داشته که آگاهی از این موارد جهت خرید پمپ بسیار سخت و دشوار است. لذا سعی داریم در این مطلب به معرفی انواع پمپ آبرسانی و نکات مهم در خرید پمپ آب را بگوییم تا در انتهای مطلب با شناخت کامل نسبت به خرید پمپ اقدام نمایید. با ماناست در ادامه همراه باشید…

طرز کار پمپ آب

طرز کار پمپ آب

طرز کار پمپ آب

به طور کلی پمپ های آبرسانی زیادی در دنیا با متودهای طراحی گوناگون ساخته می شوند که تمام آنها یک وظیفه اصلی را بر عهده دارند. جابجایی انواع سیالات مایع توسط محرک های مکانیکی و الکتریکی. پمپ با بهره گیری از انرژی مکانیکی، سیالات (آب، روغن، بنزین و …) را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کند. پمپ ها از دیرباز همراه بشر بودند که به مرور بهبود یافته و از شیوه های مهندسی و هوشمندانه ای برای جابجایی مایعات تغییر کرده اند. پمپ آب دارای ویژگی، ملزومات و قطعات منحصربه فردی است که مانند تمام قطعات ریز یک ساعت دقیق  و حساس است. حال برخی از پمپ ها برای تامین کاهش فشار آب، برخی دیگر برای گردش آب در یک سیستم بخصوص (مانند سیستم موتورخانه و پکیج) و برخی دیگر فقط وظیفه انتقال یا کوتاه کردن مسیر را بر عهده دارند.

از پمپ آب در چه مصارفی استفاده می شود؟

با توجه به کاربردهای مختلف در مصارف امروز پمپ های آب زیادی در بازار وجود دارد که دست مصرف کننده را برای تهیه هر کدام باز گذاشته است. به عنوان مثال برای مصرف آب آشامیدنی در منزل، آبیاری باغ و مزارع، شستشو (کارواش و …)، فاضلاب و کاربردهای دیگر پمپ وجود دارد. تنها مورد مهم آن محاسبه توسط یک متخصص فروش است که بتواند ما را در انتخاب مدل صحیح پمپ راهنمایی کند.

انواع پمپ آب

انواع پمپ آب

انواع پمپ آب بر اساس کاربرد

  • پمپ فشار آب
  • پمپ سیرکولاسیون
  • پمپ محیطی
  • جت پمپ
  • پمپ بشقابی
  • پمپ تک پروانه
  • پمپ دو پروانه
  • پمپ سانتریفیوژ
  • پمپ درین
  • پمپ کفکش و لجن کش
  • پمپ شناور
  • بوستر پمپ
  • پمپ رفت و برگشتی

نکات مهم در خرید پمپ آب

مانند بسیاری از ملزومات تاسیساتی پمپ آب هم به شاخصه های فنی و محاسباتی برای انتخاب نیاز داشته که عمده ترین آنها محاسبه هِدو دبی پمپ می باشد. در یک تعریف ساده هد (Head) بیانگر ارتفاع و مسافتی است.

که هر لیتر یا گالن آب (بر اساس جدول مشخصات فنی پمپ ها) باید بر اساس آن طی کند و دبی میزان حجم آبی است که توسط محرکه پمپ به فضای مد نظر منتقل می گردد. همچنین دینام پمپ ها به دو گروه تک فاز و سه فاز تقسیم شده که هر کدام با توجه به موقعیت و نوع کاربرد آبرسانی فضا تفکیک می گردد.

مقاله مرتبط: تفاوت و شباهت های داکت اسپیلت با فن کویل

نکات مهم خرید پمپ آب

نکات مهم خرید پمپ آب

با مراجعه به فروشگاه تخصصی ماناست و تماس جهت مشاوره رایگان، با خیال راحت پمپ آب خانگی خود را خریداری کنید. ۰۲۱۷۷۹۵۹۰۴۶  ۰۲۱۷۷۹۵۸۱۳۵

آشنایی با انواع پمپ ها

1. پمپ تامین فشار: برای افزایش فشار آب در سیستمی است که با کاهش فشار آب شهری روبروست. به طور کلی بسیاری از مواردی که در بالا ذکر کردیم زیرمجموعه پمپ تامین فشار قرار میگیرند. این موارد شامل: پمپ محیطی، جت پمپ، پمپ بشقابی، پمپ تک پروانه یا دوپروانه و پمپ سانتریفیوژ می باشد. به طور کلی بسیاری از موارد فوق در دسته پمپ با مصارف عمومی قرار گرفته در بسیاری از کاربردهای شخصی مانند کشاورزی، خانگی یا کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

2. پمپ سیرکولاسیون: مهم ترین ملزومات گردش آب در یک سیکل بسته است که در بسیاری از مصارف ساختمانی، صنعتی و بخصوص سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ سیرکوله یکی از اجزای اصلی موتورخانه می باشد که رفت و برگشت آب گرم در سیستم رادیاتورها و گرمایش از کف را بر عهده دارد. همچنین پمپ سیرکولاتور یکی از اجزای ثابت پکیج دیواری و پکیج زمینی هم به شمار می رود.

3. پمپ درین: عمده مصرف این مدل پمپ ها دستگاه های تهویه مطبوع مانند کولر گازی یا داکت اسپلیت است. کولرهای گازی صنعتی، خانگی و داکت اسپلیت دارای یک پمپ کوچک می باشند که برای تخلیه آب سیستم در بعضی مواقع به کار می روند.

4. پمپ کفکش و لجن کش: وسیله ای برای تخلیه آب چاه یا انتقال آب با ذرات سنگین مانند شن، گل و لای و زباله های  ته نشین شده ته آب (مانند خزه) می باشد. از این پمپ بیشتر در مصارف باغداری، کشاورزی و صنعتی استفاده می شود.

5. پمپ شناور: تخلیه کننده ای قدرمند که در فضاهای نسبتا عمیق مانند چاه آب، استخر و تخلیه آب انبار به کار می رود. با یک پمپ شناور به راحتی می توانید آب استخر یا چاه را در کمترین زمان تخلیه کنید.

6. بوستر پمپ: ترکیبی از چندین پمپ که به صورت موازی با هم کار می کنند و برای تامین فشار آب یک مجموعه بزرگ مانند: مجتمع مسکونی، بیمارستان، استخر و … به کار می روند. باید بدانیم که بوسترپمپ ها به صورت پیش فرض یا همان آماده در بازار وجود ندارند و باید هِد و دبی آن مجموعه محاسبه گردد و بر اساس آن یک بوستر پمپ براب مشتری طراحی و ساخته شود.

بوستر پمپ ها را معمولا به فروشندگان پمپ سفارش می دهند تا آنها با محاسبات فنی و در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورها (گستردگی پروژه، کاربری فضا و محل موقعیت پروژه) آنرا می سازند.

7. پمپ رفت و برگشتی: عمده مصرف کننده های این پمپ کارگاه های صنعتی یا کارواش ها هستند که به طور همزمان چند نفر نیازمند فشار آب بسیار بالا می باشند. پمپ رفت و برگشتی یا همان پمپ پیستونی با استفاده از شاتون ها و سوپاپ های ورودی-خروجی، فشار مضاعفی را ایجاد می نماید. پمپ های رفت و برگشتی خود به دو دسته پمپ مکش و پمپ فشار دسته بندی می شوند.

انواع پمپ آب

انواع پمپ آب

اجزای کلی پمپ آب

  • بدنه چدنی یا استیل
  • محور
  • یاتاقان ها
  • کوپلینگ
  • سیل مکانیکی
  • پروانه فلزی

بر خلاف پمپ استخر که از پروانه پلاستیکی یا متریال های غیرفلزی در ساخت آن استفاده شده، پمپ های آب از پروانه از جنس استیل یا برنج ساخته شده اند که دلیل این عمر نوع فشار، ضربه و ساعات کارکرد بیشتر پمپ آب نسبت به پمپ استخر می باشد.

پرمصرف ترین پمپ آب کدام است؟

پمپ بشقابی، پمپ محیطی و پمپ سانتریفیوژ (گریز از مرکز) به واسطه کاربرد ساده و بازدهی بالای خود در بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار میگیرند. بهترین مورد برای پمپ آب خانگی را باید پمپ سانتریفیوژ و پمپ بشقابی (که این مورد هم نوعی پمپ گریز از مرکز محسوب می شود) دانست که بیشتر برای تامین فشار آب واحد به کار می روند.

بهترین پمپ آب خانگی

بهترین پمپ آب خانگی

 بهترین مارک پمپ آب

“پمپ آب ابارا، پمپ آب گراندفوس، پمپ آب داب، پمپ پنتاکس، پمپ آب ویلو و پمپ آب لوورا” جزء مهم ترین برندهای تولید کننده محصولات آبرسانی می باشند. از برند های ایرانی هم می توان به “پمپ ایران و بهار پمپ ” اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من