سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

سردخانه صنعتی را کامل تر بشناسید

Rate this post

سردخانه های صنعتی امروزه به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. سردخانه صنعتی دراصل مجموعه‌ای از تأسیسات و ساختمان‌ها است که برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی، محصولات کشاورزی و محصولاتی که قابلیت فاسد شدن را دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محصولات موردنظر طول عمر بیشتری برای استفاده داشته باشند.

طبیعی است که اگر سردخانه صنعتی تحت شرایط استاندارد طراحی نشود؛ کارایی لازم را نخواهد داشت. به همین دلیل ساخت و تاسیس سردخانه صنعتی به دانش بالا، تجهیزات باکیفیت و نظارت کامل نیاز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سردخانه های صنعتی و تجهیزات آن‌ها آشنا شوید…

آنچه در این مقاله از سایت فروشگاهی ماناست می خوانید:

ظهور سردخانه های صنعتی نوین

از دیرباز همواره استفاده از سرما برای جلوگیری فساد مواد غذایی امری رایج بود، اما از تقریبا اواخر قرن 20ام و با بروز تحولات صنعتی در دنیا، نگاه تازه‌ای به علم تبرید شکل گرفت. محققان دریافته بودند که می‌توانند، با ایجاد یک فرآیند سیستمی شکل دهند که منجر به تولید سرما برای مدت‌های طولانی‌تر شود. در سال 1872 تاسیس سردخانه صنعتی با بهره‌یری از آمونیاک ابداع شد که علم تبرید را با تحولی عظیم روبرو ساخت و سمت و سوی جدیدی به این صنعت بخشید.

 

سردخانه صنعتی - سیکل دو مرکله ای تراکم

کاربردهای سردخانه صنعتی

     در یک نگاه کلی سردخانه ها می توانند به منظور:

  • حفظ و نگهداری انواع داروهایی که نیاز به محیط سرد و خنک دارند
  • نگهداری انواع میوه و سبزیجات
  • نگهداری مواد غذایی
  • و همچنین استفاده در بخش کشاورزی، مورد استفاده قرار گیرند.

آشنایی با انواع سردخانه ‌های صنعتی

محدوده دمایی مهمترین اصل در دسته‌بندی سردخانه‌های صنعتی به شمار می‌آید. سردخانه‌های صنعتی از نظر محدوده دمایی به دو دسته “سردخانه‌ صنعتی بالای صفر” و “سردخانه‌ صنعتی زیر صفر” تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

انواع سردخانه صنعتی

1- سردخانه صنعتی بالای صفر

نگهداری برخی از محصولات خوراکی و دارویی در دماهای زیر صفر باعث از بین رفتن بافت شیمیایی و فیزیکی محصول شده و کیفیت محصول را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این خسارات از سردخانه‌های صنعتی بالای صفر استفاده می‌شود. محدوده دمایی سردخانه‌های بالای صفر معمولا بین مثبت یک درجه تا مثبت پانزده درجه سانتی‌گراد است. (البته انتخاب محدوده دمایی به کارایی سردخانه و هدف اصلی از تأسیس آن بستگی دارد)

سردخانه‌ صنعتی بالای صفر معمولا برای نگهداری محصولات در کوتاه مدت مانند نگهداری محصولات کشاورزی (انواع میوه‌ و سبزیجات) استفاده می‌شود تا تازگی اولیه محصولات حفظ شود. از دیگر موادی که برای نگهداری آن‌ها به سردخانه‌های دما بالا نیاز است می‌توان به محصولات لبنی، پروتئینی، دارویی، گل و گیاه و … اشاره کرد.

2- سردخانه صنعتی زیر صفر

سردخانه‌های صنعتی زیر صفر عملکردی برعکس سردخانه‌های بالای صفر دارند. در این سردخانه‌ها هدف اصلی منجمد کردن محصولات خوراکی، کشاورزی و … برای طولانی مدت است. محدوده دمایی سردخانه‌های زیر صفر می‌تواند بین منفی 5 تا منفی 45 درجه باشد.

3- سردخانه صنعتی دو مداره

در مواردی نیز ممکن است به هر دو نوع سردخانه‌های صنعتی زیر صفر و بالای صفر نیاز باشد. در این مواقع بهتر است به‌جای استفاده از دو سردخانه مجزا که هزینه زیادی دارد، از سردخانه‌های صنعتی دو مداره استفاده شود. در این سردخانه‌ها بسته به نیاز می‌توان برنامه عملکردی سردخانه را تنظیم کرد و از آن برای سرمایش زیر صفر یا بالای صفر بهره برد.

مهم‌ترین نکته درخصوص سردخانه‌های دو مداره این است که در هر بار بازتعریف مجدد سردخانه لازم است تخلیۀ کامل سردخانه صورت گیرد تا دیواره‌های سردخانه کاملا ضد عفونی شود و باقی مانده محصولات قبلی از سردخانه زدوده شود.

 

آشنایی با سردخانه صنعتی فریونی و آمونیاکی

برای ایجاد سرمایش در سردخانه صنعتی از گاز “فریون” یا “آمونیاک” استفاده می‌شود. هر کدام از این مبردها، مزایا و معایب خود را دارند. شناخت ویژگی های یک مبرد در زمینه راه اندازی سردخانه امری مهم و ضروری است.

1- سردخانه آمونیاکی:

سردخانه صنعتی -آمونیاکی

سردخانه-آمونیاکی

در سردخانه های صنعی و بزرگ بیشتر از مبرد آمونیاک استفاده می‌شود. البته لازم به‌ذکر است که یونیت برودتی آمونیاکی در مقایسه با فریونی فضای بیشتر اشغال می‌کند، به‌همین جهت در سردخانه های کانکسی و اتاقکی به‌دلیل کوچک بودن ابعاد سردخانه از مبرد فریونی استفاده می‌شود. 

مزایای سردخانه آمونیاکی:

  • مناسب برای تاسیس سردخانه صنعتی بزرگ
  • گاز آمونیاک اثر خنک کنندگی بیشتر و ضریب عملکرد بالایی دارد.
  • استفاده از مبرد آمونیاک، بسیار ارزان است.(هر کیلو گاز آمونیاک نسبت به گاز فریونی حداقل 50 درصد قیمت کمتری دارد)
  • گاز آمونیاک دوست دار محیط زیست بوده و اثر گلخانه‌ای و مخرب بر جو زمین و لایه ازون ندارد.
  • استفاده از سردخانه آمونیاکی، افزایش طول عمر سردخانه را به‌دنبال دارد، چراکه در سیکل‌های آمونیاکی میزان اصطکاک‌ قطعات بسیار کم است، درنتیجه قطعات دستگاه دیرتر فرسوده می‌شوند.
  • امکان استفاده از یک موتورخانه مرکزی برای کل فضای سالن‌های سردخانه است.

معایب سردخانه آمونیاکی:

  • مهمترین عیب سردخانه آمونیاکی وجود گاز NH3 است که درصورت استشمام می‌تواند منجر به مسمومیت افراد و کارکنان سردخانه شود. به همین دلیل استفاده از سردخانه آمونیاکی نیاز به ایمنی بسیار بالایی دارد و لازم است نیروهای سردخانه آموزش‌های لازم را ببینند تا تخصص کافی برای راه اندازی و مدیریت آن را داشته باشند.

درست است که گاز آمونیاک بوی بسیار تند، اشک آور و خفه کننده‌ای دارد و سمی است و اگر به‌مدت زیادی تنفس شود حتی باعث مرگ افراد می‌گردد و تماس آن با چشم و پوست نیز خطرناک است. اما خوشبختانه بوی تند این گاز تبدیل به نقطه قوت آن شده است؛ چراکه در صورت نشتی به سرعت می‌توان به نشت آن در سیستم پی‌برد.

2- سردخانه فریونی: 

مقایسه سردخانه صنعتی فریونی و آمونیاکی

سردخانه فریونی

مبردهای فریونی در کل شامل سه گروه اصلی hfc ، cfc و hcfc است و از بین این مبردها تنها hfc فاقد اتم کلر بوده و مخرب لایه ازون نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین پمپ آب خانگی مناسب منازل

مزایای سردخانه فریونی:

  • مبرد فریونی معمولا در سیستم‌های تهویه مطبوع و سردخانه های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گازهای فریونی غیرسمی و غیرقابل اشتعال هستند.

معایب سردخانه فریونی:

  • گاز فریون یک گاز بی بو است و تشخیص نشتی آن در سیستم بسیار دشوار است.
  • در مقایسه با سردخانه های آمونیاکی، تاسیس سردخانه صنعتی با گازهای فریونی، عمر مفید کوتاه تری خواهد داشت.
  • قیمت گازهای فریونی نسبت به گاز آمونیاکی بسیار بیشتر است.

سردخانه فریونی یا آمونیاکی؟

به طور کلی میتوان گفت سردخانه های آمونیاکی در مقایسه با سردخانه های فریونی مصرف برق پایین تر و عمر طولانی تری دارند. علاوه براینکه سیستم‌های آمونیاکی ضریب عملکرد بالاتری داشته و محیط زیست را آلوده و تخریب نمی‌کنند. مبردهای آمونیاکی بیشتر در سردخانه های صنعتی و بزرگ مقرون قابل اجرا هستند؛ اما سردخانه های کانکسی و اتاقکی باید با مبرد فریونی طراحی ‌گردند.

کارشناسان ماناست با توجه به نیاز و سفارش شما، هزینه تمام شده سردخانه را برآورد می نمایند.

 

سردخانه صنعتی

بخش های اصلی یک سردخانه صنعتی

 بخش های اصلی سردخانه های صنعتی شامل موارد ذیل می‌باشد:

1- کمپرسور سردخانه

 کمپرسور سردخانه را میتوان به‌عنوان اساسی ترین بخش در تاسیس سردخانه صنعتی درنظر گرفت. این بخش وظیفه فشرده سازی گاز مورد استفاده سردخانه را بر عهده دارد که همین عمل موجب گرم شدن گاز کمپرسور می‌گردد. کمپرسور پیستونی، اسکرال و اسکرو متداولترین کمپرسورهایی هستند که در صنعت سردخانه مورد استفاده قرار می گیرند:

  • کمپرسور سردخانه سیلندری پیستونی

کمپرسور سردخانه صنعتی پیستونی

کمپرسور سردخانه سیلندری پیستونی

کمپرسورهای سیلندری پیستونی یا همان کمپرسورهای رفت و برگشتی، از پرقدرت‌ترین کمپرسورهای موجود در بازار است که به‌دلیل تنوعی که در ظرفیت سرمایشی دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تاسیس سردخانه‌ صنعتی به حساب می‌آید. کمپرسورهای سیلندری پیستونی برای راه‌اندازی سردخانه‌هایی با گنجایش‌ و ظرفیت‌های سرمایشی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپرسورها برای فشرده سازی سیال مبرد، از یک یا چند محفظه پیستون بهره می‌برند.

 

  • کمپرسور سردخانه‌ اسکرال

کمپرسور سردخانه صنعتی اسکرال

کمپرسور سردخانه اسکرال

کمپرسورهای اسکرال در سال‌های اخیر به‌عنوان جایگزین مناسب کمپرسورهای رفت و برگشتی مطرح شده‌اند. در کمپرسورهای اسکرال اتلاف انرژی به کمترین میزان می‌رسد و راندمان عملکرد موتور بالاتر است. کمپرسورهای اسکرال به دو صورت “هرمتیک” و “سمی هرمتیک” طراحی و تولید می گردند. طول عمر بالا، کاهش اصطکاک بین قطعات و کاهش صدمات احتمالی قطعات دستگاه از دیگر مزایای کمپرسور اسکرال است.

 

  • کمپرسور سردخانه اسکرو

 سردخانه صنعتی

کمپرسور سردخانه اسکرو

کمپرسورهای اسکرو  تقریباً مشابه کمپرسور نوع اسکرال عمل می کنند. با این تفاوت که در کمپرسورهای اسکرو عمل فشرده سازی سیال به وسیله دو رزوه مارپیچ گردان صورت می‌گیرد. مصرف انرژی الکتریکی پایین، مهمترین مزایای کمپرسور اسکرو است. کمپرسورهای سردخانه‌ای اسکرو نیز به دو صورت “کمپرسور هرمتیک” و کمپرسور سمی هرمتیک” طراحی و تولید می‌شوند. از این کمپرسورها برای تاسیس سردخانه‌هایی با ظرفیت سرمایشی متفاوت می‌توان استفاده کرد.

  • کمپرسور آمونیاکی

 کمپرسور به کار رفته در سردخانه‌های آمونیاکی را اصطلاحاً کمپرسور آمونیاکی می‌نامند. گاز آمونیاک پس از خروج از کمپرسور تماماً در حالت بخار متراکم بوده و با دما و فشار بالایی وارد بخش کندانسور می‌شود که در این مرحله عمل کندانس روی سیال آمونیاک انجام شده و از حالت گازی به حالت مایع اشباع درمی‌آید.

مطالعه بیشتر>>  کمپرسور سردخانه چیست ؟ 

 توجه: انتخاب کمپرسور مناسب برای تاسیس سردخانه صنعتی به پارامترهایی نظیر محاسبه بارهای گرمایی، محاسبه حاشیه‌ای جهت انتخاب سایر دستگاه‌ها و انجام برآورد قیمت و … نیاز دارد. برای انتخاب کمپرسور مناسب می توانید از مشاورین ماناست کمک بگیرید.

2- کندانسور سردخانه

سردخانه صنعتی

این بخش از سیستم که بین کمپرسور و شیرهای انبساط قرار دارد، با ایجاد حالت دمندگی، وظیفه تبدیل مبرد گازی به مایع را دارد تا سیکل تراکمی مبرد دائما در حال انجام باشد. لازم به ذکر است کندانسور با استفاده از هوا یا آب عمل تبدیل حالت گاز به مایع گازی مثل فریون را که بر اثر فعالیت کمپرسور گرم شده است، را انجام می‌دهد و این گاز خطرناک برای محیط زیست تا 20 سال می‌تواند با این عمل بدون هیچ خطری در چرخه برای سیستم کار کند.

3- اوپراتور سردخانه

به‌طور خلاصه اوپراتور سردخانه یا دمنده‌ها وظیفه پخش یا دمیدن هوای سرد بدست آمده از گاز سرد شده توسط کندانسور را بر عهده دارند.

نقش کارشناسان در تاسیس سردخانه صنعتی

برای تاسیس یک سردخانه صنعتی حتما از افراد متخصص کمک بگیرید. به خاطر بسپارید که کمک گرفتن از افراد غیر متخصص اصلا کار درستی نیست، چراکه علاوه بر تحمیل هزینه اضافی، احتمال اینکه فرآیند تاسیس سردخانه صنعتی را با مشکل مواجه کند و ضررهای مالی بر شخص تاسیس کننده وارد سازد،  بسیار زیاد خواهد بود.

ماناست همواره در کنار شماست..

امیدواریم که با این مقاله توانسته باشیم پاسخگوی بسیاری از سوالات شما باشیم در صورتی‌که تجربه تاسیس سردخانه صنعتی را داشته‌اید می‌توانید این تجربه خود را، در قسمت دیدگاه‌ها ثبت نمایید. همچنین می‌توانید پرسش‌هایی که درخصوص تاسیس سردخانه ها ذهن تان را درگیر نموده را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح نمائید تا کارشناسان متخصص ماناست در کمترین زمان ممکن، شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من