سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

انواع چیلر تراکمی و مینی چیلر

Rate this post

چیلر تراکمی را باید امضای اصلی شناخت سیستم های تهویه مطبوع مرکزی دانست که نیاز سرمایش مطبوع ساختمان های بزرگ اداری، تجاری، مسکونی، ورزشی، درمانی، صنعتی و … را تامین می کند. باید بدانیم که چیلر یکی از ملزومات هواساز صنعتی ساختمان های بزرگ است و برای کاربری هایی با تعدد واحد یا متراژ بالا (مجموعه های ورزشی بزرگ) مورد استفاده قرار می گیرد. اما حُسن بزرگ این سیستم در به یک مورد کوچک شده هم بازمیگردد که به آن مینی چیلر می گویند. مینی چیلر که ورژن کوچک شده چیلرهای تراکمی بزرگ است برای فضاهایی با متراژ یا واحدهای محدودتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم با انواع چیلرهای تراکمی، مینی چیلر و نحوه عملکرد این سیستم بیشتر آشنا شویم. با ماناست همراه باشید…

مشاهده محصولات چیلر تراکمی

چیلر تراکمی چیست

با یک شرح ساده باید بگوییم که سیستم عملکرد چیلر تراکمی مشابه کولر گازی یا همان اسپلیت است که در یک چارچوب بزرگتر و حجیم تر برای یک مجموعه طراحی شده است. در یک چیلر تراکمی، سیکل تبرید مشابه عمکلرد کولز گازی است، با این تفاوت که چیلر تراکمی دارای ملزومات متفاوتی است. در این سیستم بسته آب خنک باید به طور مداوم تولید شوید که در ادامه هوای خنک از پس آب خنک فراهم گردد.

یکی از عناصر ثابتی که در تمام سیستم های تهویه مطبوع پیشرفته مشترک است گاز فریون می باشد که به عنوان واسط سیستم یا همان مبرد، وظیفه تعدیل سازی سیستم را بر عهده دارد. امروزه گاز فریون در کدها و فرمول های متنوعی برای چیلرهای تراکمی یا کولرهای گازی تولید می شود که هر کدام دارای ویژگی مهندسی منحصربه فرد با بازدهی و عملکرد متفاوتی می باشند.

اما یک مورد است که خود چیلرهای تراکمی را از هم تفکیک می کند و این تفاوت بیشتر در نوع تقسیم بندی خود چیلر می باشد. خود چیلرهای تراکمی به دو سیستم تفکیک می شوند. این دو شامل:

  • چیلر تراکمی آب خنک
  • چیلر تراکمی هوا خنک

تفاوت “چیلر تراکمی آب خنک” با “چیلر تراکمی هوا خنک” در چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک” از آب و برج خنک کن به عنوان کاهش دهنده دمای سیستم تهویه مطبوع مرکزی بهره می برد. هنگام نصب “چیلرهای تراکمی آب خنک”، یک برج مخروطی شکل بر روی بام نصب می کنند تا اول این فضا در مجاورت هوای تازه قرار گرفته، و سپس از طریق پاشش آب بر روی پروانه داخل برج هوای خُنک را به چیلر انتقال دهد. به طور کلی زمانی که از چیلر تراکمی آب خنک را در یک ساختمان نصب می کنند، محل قرارگیری چیلر در طبقه زیرین ساختمان (طبقات منفی) تعبیه می شود.

مقاله مرتبط: هیتر تابشی گرمایشی چیست

انواع چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی

چیلر تراکمی هوا خنک” به کل داستان متفاوتی نسبت به چیلرهای آب خنک دارد. چیلرهای تراکمی هوا خنک دارای فن های قدرتمند می باشند که هوای تازه را مستقیماً به درون چیلر رسانده تا از اُور هیت شدن یا به اصطلاح داغ شدن سیستم به طور آنی جلوگیری کند. لذا این مئل مستقیما در فضای باز مانند پشت بام نصب می شوند که در مجاورت هوای تازه باشند.

چیلر تراکمی چگونه کار می کند

همیشه در تمام سیستم های تهویه مطبوع مانند چیلرها و کولر گازی، کندانسور مهم ترین وظیفه را بر عهده دارد. هنگام عملکرد سیستم ابتدا گاز مبرد (گاز فریون) درون کمپرسور تحت فشار قرار میگیرد تا از حالت گاز به مایع تبدیل گردد. سپس این گاز توسط لوله ها به اواپراتور (مانند فن کویل) منتقل شده است.

مایع سرد درون اواپراتور سرمای حاصل از فشار را در اختیار پنل قرار می دهد تا این عامل سرد به عنوان واسط محیط را خنک کند. با انتقال سرمای مایع، مبرد ما با از دست دادن سرما دوباره به گاز گرم تبدیل شده و توسط لوله ها به کندانسور باز می گردد تا کمی سرد شود و به تعادل برسد. سپس این گاز با دمای متعادل دوبار وارد کمپرسور شده تا تحت فشار سرد شود این سیکل تبرید را مرتب تکرار کند. این عمل را می توان به یک رقص خاموش تشبیه نمود که یکسره در حال تکرار بوده و در تمام مدت تعادل و ثبات تجهیزات را حفظ می کند.

چیلر تراکمی چگونه کار می کند

چیلر تراکمی چگونه کار می کند

نکته مهم: معمولا در این نوع سیستم ها از فن کویل به عنوان اواپراتور یا انتقال دهنده هوای سرد به سیستم بهره می برند. لذا ما می توانیم توسط چند شیر تغییر حالت در سیستم مرکزی، فرایند تولید سرما را معکوس کنیم و از گرمایش موتورخانه و دیگ چدنی باد گرم مطبوع در فن کویل ها داشته باشیم. فن کویل ها سرد و گرم بوده و این قابلیت را دارند که در 12 ماه سال بازدهی بالایی داشته باشند.

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی رفت و برگشتی (پیستونی)
  • چیلر تراکمی اسکرو (تیغه مارپیچی)
  • چیلر تراکمی اسکرال (حلزونی)
  • سانتریفیوژ (گریز از مرکز)
انواع چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی از چه ملزوماتی تشکیل شده اند؟

  • کمپرسور
  • اواپراتور
  • کندانسور
  • لوله مویی
  • برج خنک کن (در صورت هوا خنک بودن چیلر)

چند مدل کمپرسور برای چیلرها تولید وجود دارد؟

  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور پیستونی یا همان ضربه ای
  • کمپرسور سانتریفیوژ
انواع کمپرسور تبرید

انواع کمپرسور تبرید

کمپرسور اسکرال چیست؟

کمپرسور اسکرال یا همان کمپرسور حلزونی معمولا بر اساس یک فرم استوانه ای شکل عمودی طراحی می شوند که گاز را درون یک فضای مارپیچ مانند تحت فشار شدید قرار داده و سپس از مرکز مارپیچ به اواپراتورها منتقل می شوند. کمپرسور اسکرال شامل مراحل مکش، تراکم و تخلیه است. مهم ترین مزیت کمپرسور اسکرال مصرف پایین انرژی، دوام بالای و بی صدا بودن آن می باشد. از برندهای مشهور کمپرسور اسکرال می توان به کوپلند و دانفوس اشاره کنیم.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو یا همانکمپرسور پیچی شامل دو قطعه افقی مارپیچ مانند درون یک سیلندر است و از مکانیزم روتاری برای تحت فشار قرار دادن گاز فریون بهره می برد. در این کمپرسور دو میله بلند مارپیچی به شیوه نر و ماده درون یکدیگر همپوشانی شده و با چرخش گاز را فشرده ساخته و به جلو هدایت می کنند. لذا گاز فشرده خنک شده از خروجی کمپرسور برای سرد کردم سیستم به اواپراتور منتقل می گردد. از مزیت های فوق العاده کمپرسور اسکرو می توان به تحمل سیستم در برابر گازهای فریون با فشار بالا، کم صدا و استهلاک پایین قطعات آن اشاره نمود.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو

درباره کمپرسور پیستونی

نوع قدیمی کمپرسورهای سیستم های خنک کننده که به کمپرسور ضربه ای هم شهرت دارد. بر خلاف مدل اسکرال و اسکرو، گاز فریون درون سیلندرهای این سیستم تحت فشار قرار گرفته و سپس با ضربه های مکرر پیستون ها گاز خنک را با سرعت به اواپراتور منتقل می کند. کمپرسورهای پیستونی به دلیل عملکرد عالی با گازهای فریون فشار پایین از تحمل بالایی در مناطق سخت بهره می برند.

از این کمپرسون می توان در مناطق بسیار گرم یا حاره ای استفاده کرد. شاید تنها ضعف این کمپرسور صدای بالای آن باشد. اما مزیت بی نظیر آن به قیمت ارزان، تعمیر و تعویض شدن راحت قطعات به همراه قابل دسترس بودن آن باشد. کمپرسور بیترزر، تِرِین و دانفوس از مشهورترین برندهای این مدل ها کمپرسور هستند.

نکته مهم: در تمام کمپرسورهای فوق از گاز فریون به عنوان مبرد خنک کننده بهره می برند. اما انتخاب گاز فریون برای هر کدام از کمپرسورهای فوق نیازمند مشاوره صحیح و دقیق با یک فروشنده یا مهندس تاسیسات است.

مینی چیلر

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم مینی چیلر ورژن کوچک شده چیلرهای تراکمی است که برای فضاهای کوچکتر با متراژ کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به خاطر مقرون به صرفه بودن و بازدهی بالا می تواند در دمای محیطی 45 درجه سانتی گراد با راندمان بالا کار کند.

مینی چیلر در دو نوع مینی چیلر اینورتر و مینی چیلر معمولی تولید شده و از قیمت خرید پایین تری نسبت به سیستم های برودت مرکزی بزرگ برخوردار می باشد. مینی چیلرهای تارکمی فقط در یک مئل هوا خنک ساخته می شوند و از ابعاد کوچکتر و وزن کمتری برخوردار هستند. شما می تواند مینی چیلر هوا خنک را بر روی بام یا تراس نصب کنید و بدون دردسر در کوتاه ترین مسیر از باد خنک لذت ببرید. این سیستم بسیار کم صدا می باشد و از استهلاک کمی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من