سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

گرمایش گلخانه

5/5 - (1 امتیاز)

گرمایش گلخانه یکی از دغدغه های اصلی افراد دارای گلخانه است تامین دمای مناسب در گلخانه‌ها اهمیت بسیاری دارد. طی سال‌های اخیر برای این منظور روش‌های متفاوت و متعددی بکار گرفته شده‌اند و هریک از آن ها دارای معایب و مزایایی برای محصولات دارد.

در این مقاله، قصد داریم سیستم گرمایش از کف در گلخانه و نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسی قرار دهیم و توضیحات کاملی در این خصوص به شما بدهیم. همیچنین شما میتوانید مقالات دیگر راجب گلخانه را در وبلاگ ما مشاهده نمایید.

همچنین شما میتوانید برای شناخت کامل سیستم های گرمایش از کف مقاله گرمایش از کف را مطالعه نمایید .

گرمایش گلخانه یکی از موارد مهم در تولید محصول با کیفیت است

دلایل نیاز به سیستم گرمایشی و سرمایشی در گلخانه‌ها

انسان از زمان یکجانشینی به کشاورزی روی آورد تا مواد غذایی خود را آنگونه که می‌خواهد پرورش دهد. از همان زمان تا به امروز همواره پرورش و نگهداشت صحیح میوه، سبزی و صیفی‌جات دغدغه‌ی اصلی کشاورزان بوده‌است. طی گذر زمان و با پیشرفت بشر استفاده از گلخانه ابداع شد و رونق یافت.

بکارگیری گلخانه‌ها موجب شد تا کشاورزان برای کاشت و برداشت محصولات محدود به فصل و مکان خاصی نباشند. همین ویژگی موجب سوددهی و درآمدزایی بالا و جذب بیشتر کشاورزان به استفاده از این امکان شد. تامین دمای مناسب پرورش هر محصول از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. همین ویژگی تفاوت اصلی روش سنتی کشاورزی و استفاده از گلخانه است.

اما این دمای مناسب چگونه تامین می‌شود؟ چگونه می‌توان در فصول سرد سال محصولات فصل گرم را پرورش داد؟ چگونه می‌توان مانع از آسیب دیدن محصولات در صورت سرمای ناگهانی هوا شد؟ در گلخانه‌ها چگونه دمای مناسب فراهم می‌شود؟

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد در گلخانه از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خاصی استفاده می‌شود. در فصول سرد سال بهره‌گیری از سیستم‌های گرمایشی موجب می‌شود تا دمای داخل این فضا متناسب با نیاز گیاهان و محصولات باشد. این روش موجب جلوگیری از آسیب دیدن محصولات شده و حتی امکان پرورش گیاهان و محصولات گرمسیری را فراهم می‌کند.باید با این نکته توجه کرد که دمای دقیق و صحیح گلخانه بر روی محصولات بسیار تاثیر دارد و باید تمام تلاش را کرد ک گلخانه در دمای ثابت و بدون تغییر قرار گیرد تا پرورش محصولات به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

مقاله مرتبط: انواع مشعل های صنعتی

انواع سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ها

علاوه بر سیستم گرمایش از کف برای گلخانه، روش‌های دیگری هم برای این منظور وجود دارند. سیستم‌های گرمایش گلخانه در عین وجود تنوع بالا بر اساس سه روش اصلی عمل خواهند کرد. این سیستم‌ها در سه دسته تابشی، رسانایی و همرفتی تقسیم بندی می‌شوند. البته برخی از این سیستم‌ها از طریق ترکیب این سه روش محیط را گرم خواهند کرد. سیستم گرمایش از کف از این انواع است.

در ادامه مختصرا با این روش‌ها آشنا می‌شویم

در این روش از پرتوهای نور خورشید، گرمای لازم تامین می‌شود.نور خورشید
هیتر تابشی به خورشید کوچک معروف است زیرا این سیستم محیط را از طریق تابش حرارت گرم می‌کند.هیتر تابشی
در این دو روش از افزایش دمای محیط به وسیله جریان آب گرم استفاده می‌شود. هر درجه کاهش دمای آب مساوی با افزایش دمای محیط خواهد بود.گرمایش از کف برای گلخانه به وسیله آب گرم
در گلخانه‌های سنتی از بخاری‌ها که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند استفاده می‌شود.بخاری
اکونوپک از نظر نحوه تولید گرما مانند بخاری عمل می‌کند. تفاوت میان این دو روش نحوه‌ی توزیع گرما در محیط است.اکونوپک
در صورتیکه به سوخت‌هایی مانند گازوئیل دسترسی دارید، می‌توانید از هیترها برای گرمایش با سوخت‌های فسیلی استفاده‌کنید. هیتر تمام دود و گازهای آلاینده را از طریق دودکش به بیرون و هوای گرم و پاک را به داخل گلخانه منتقل می‌کند.هیترها
داخل یونیت هیترها عمل احتراق انجام نمی‌شود. این تجهیزات دارای لوله‌های آب بوده که توسط پکیج گرم می‌شود. هیترها در این نوع به فواصل منظم قرارداشته و با لوله مرکزی به پکیج وصل می‌شوند.یونیت هیتر

هواساز از نظر نحوه عملکرد مشابه یونیت هیتراست. در این روش از یک هواساز گلخانه ای مرکزی بزرگ بجای چندین یونیت هیتر در نقاط مختلف سالن استفاده می‌شود.

عملکرد گرمایشی سیستم زنت و ایرواشر مانند هواساز بوده و تنها تفاوت آنها در نحوه‌ی تولید سرما است.

هواساز، زنت و ایر واشر

چگونگی کارکرد سیستم گرمایش از کف برای گلخانه

در گرمایش از کف لوله‌های آب زیر بستر گلخانه قرار داشته و به منبع اصلی گرما متصل هستند. این منبع می‌تواند پکیج‌ حرارتی یا دیگ آب گرم باشد. آب در داخل منبع به دمای 60 – 50  درجه سانتیگراد رسیده و به لوله‌ها ارسال می‌شود. در نهایت با گردش آب داخل لوله‌ها، زمین و سپس هوای گلخانه گرم خواهد شد. سپس آب سرد شده مجدداً از طریق یک لوله به داخل دیگ حرارتی بر می گردد و این پروسه مجدد تکرار میشود یعنی در هیچ زمانی آب لوله ها سرد و تغییر دما پیدا نمیکند و همواره دمای محیط ثابت و یکنواخت باقی می ماند.

بیشتر بخوانید : انواع فن کویل

یکی از معایب گرمایش گلخانه از کف هزینه‌ و مدت اجرای این سیستم است
یکی از مزایای گرمایش گلخانه از کف ثابت ماندن دما در کل گلخانه است

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف برای گلخانه

همانند دیگر روش‌ها، سیستم گرمایش از کف گلخانه مزیت‌ها و معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

مزایای گرمایش از کف برای گلخانه

خاک فاکتور اصلی رشد و پرورش محصولات بوده و به همین دلیل دمای آن نیز بسیار با اهمیت است. در این روش ابتدا خاک به صورت تدریجی گرم شده و همین امر باعث افزایش راندمان تولید محصول می‌شود. به همین دلیل از این روش برای رشد سریع ریشه‌ها استفاده می‌شود.
می‌دانیم که هوای گرم سبک بوده و در بالای فضا جمع شده و قسمت‌های پایینی سرد می‌ماند. در گرمایش از کف بدلیل گرم شدن خاک این مشکل از بین رفته‌است. همچنین در این روش، گرمایی کاملا یکنواخت در تمامی قسمت‌های محیط تولید می‌شود.

گرمای تولید شده در این روش کاملا پاک و عاری از هرگونه آلودگی چون مونوکسید کربن است. به همین دلیل در این روش، هیچگونه آسیبی از طریق آلاینده‌ها به گیاهان نمی‌رسد. از سوی دیگر در این روش، هیچ گونه نگرانی در رابطه با بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و وارد شدن صدمه و خسارت به محصولات کشاورزی وجود ندارد.

این سیستم قابل اجرا در سقف و دیوارهای گلخانه نیز هست. با اجرای لوله‌ها در دیوار و سقف ممانعت از ورود سرما شاهد خواهید بود. در نهایت درصورت استفاده از این روش شما به میزان 40 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهید کرد.

شما میتوانید با کلیک بر روی این محصولات گرمایش از کف ، محصولات را مشاهده نمایید.

معایب گرمایش از کف برای گلخانه

هر سیستمی در کنار مزایا معایبی هم خواهد داشت. نکته‌ی مهم، بیشتر بودن نسبت مزایا به معایب و مطابقت سیستم با شرایط شما است. یکی از موارد که تا حدودی شاید ایراد بنظر آید هزینه‌ و مدت اجرای این سیستم است. برای نصب این سیستم نیاز است که لوله‌ها در تمامی کف محیط  اجرا شده و سپس کف‌سازی انجام شود. همین امر می‌تواند زمان نصب سیستم و هزینه‌‌ی آن را تا حدودی افزایش دهد.

دومین مورد زمانبر بودن روند گرمایش است. این مورد فرایند کنترل دما را با مشکل مواجه می‌کند. اگر محوطه گلخانه شما بسیار بزرگ باشد، رسیدن دما به حد مطلوب زمان‌بر خواهد بود. بنابراین گرمایش از کف برای گلخانه‌ها و سالن‌های کوچکتر کاملا مناسب خواهد بود. بنابراین گرمایش از کف به تنهایی قادر به تامین کل گرمای مورد نیاز گلخانه نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که از این روش برای کشت‌های گلدانی و تولید نشا استفاده شود.

آخرین مورد مربوط به خطر نشتی لوله های آب است. اگر تعدادی از لوله ها و یا حتی یک عدد از آنها دچار خرابی، نشتی یا یخ‌زدگی شوند، تعویض و جایگزینی لوله‌ها ضروری است. برای این امر باید گلخانه تخلیه، کف آن کنده شده و لوله‌ها تعویض یا تعمیر شود.

بیشتر بخوانید: منبع آبگرم چیست؟

هزینه گرمایش از کف برای گلخانه

پس از میزان انرژی گرمایی مورد نیاز، قیمت دومین عامل مهم انتخاب سیستم‌های گرمایشی مناسب برای گلخانه است. هزینه‌ی هر سیستم براساس قیمت تجهیزات، دستمزد اجرا و هزینه‌های نگهداشت آن محاسبه می‌شود.
قیمت تهیه و اجرای سیستم گرمایش از کف به مساحت گلخانه و دمای محیط اطراف آن وابسته است. این عوامل متراژ لوله‌های مورد نیاز و حجم منبع گرمایشی را مشخص خواهند کرد. بعلاوه مساحت محیط روی هزینه‌ی اجرا هم تاثیرگذار خواهد بود. بعلاوه هزینه‌های تعمیر و نگهداشت تجهیزات هم باید مدنظر قرار داده‌شود.

در صورت داشتن سوال و دریافت مشاوره شما میتوانید به پشتیبانی ماناست تماس بگیرد تا سوالات خود را بپرسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من