سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

چگونه آب استخر را تصفیه کنیم

5/5 - (1 امتیاز)

تصفیه آب استخر بدون کلر، مهم ترین دغدغه ما برای داشتن آب شفاف، تمیز، خوش بو و بدون هیچ گونه آلودگی است تا با خیال راحت از یک تفریح و ورزش سالم مانند شنا لذت ببریم. امروزه به‌خاطر پیشرفت‌های تکنولوژی تجهیزات تصفیه استخر و دقت بالای ملزومات گندزدایی آب، سلامت شناگران بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. به خصوص در این روزها که به خاطر بیماری کرونا تمامی استخرهای عمومی و استخرهای ورزشی و پارک های آبی تعطیل شده و نیز ضرورت رعایت بهداشت فردی در استخر های خانگی و شخصی دوچندان شده است.

اضافه کردن کلر به روش دستی، دستگاه کلرزن نمکی، پمپ کلرزن، دستگاه UV، دستگاه اُزن و… مجموعه ای از تلفیقات فنیِ تصفیه آب استخر به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم تا با روش های تصفیه آب استخر و تجهیزات مهم در گندزدایی آب استخر به طور کامل آشنا شویم. با ماناست همراه باشید…


جهت دریافت مشاوره اجرای پروژه استخر، سونا و جکوزی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

02177959046
02177958135
09193015041


کلر چیست؟ نقش کلر در تصفیه استخر

 

کلر ماده ای ضدعفونی کننده است که به طور منظم و در قالب های متفاوت به منظور تصفیه آب استخر به آن اضافه می شود. کلرهای معمولی از جذب بدن نسبت به میکرو ارگانیسم های مضر اعم از مشکلات مربوط به گاستروانتریت (بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای)، بیماری لژیونر و عفونت گوش و پا جلوگیری می کند؛ لذا نحوه یادگیری و استفاده صحیح کلر، رابطه مستقیمی با شناسایی میزان آب استخر و میزان کلر به کار رفته دارد. به عنوان مثال در مواردی که حجم کار بالا بوده، استفاده مکرر از تست های سنگین ضروری است.

به طور معمول کلرهای مورد استفاده در آب استخر در سه حالت مایع، قرص و پودر تهیه می شود (البته در برخی مصارف تخصصی از کلر گازی هم استفاده می کنند). کلر از قدیمی ترین و متداول ترین ماده های مورد استفاده در گندزدایی استخر می باشد.

تصفیه آب استخر

چگونه آب استخر را تصفیه کنیم

آیا استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه آب استخر بی خطر است؟

بیشتر استخرها در طول 50 سال گذشته به مواد شیمیایی مانند کلر و مشابه تکیه کرده اند؛ اما این گونه مواد شیمیایی به مرور زمان مضرات خود را نشان داده و باعث سوزش چشم ها یا حساسیت های پوستی و ریوی شده است. طبق تحقیقات و اثبات محققان، مواد شیمیایی استخر باعث افزایش آلرژی، آسم و در برخی موارد انواع سرطان می شود. بنابراین مقدار معین و مجاز اضافه کردن کلر به استخر بسیار حائز اهمیت بوده که خود یک مقوله تخصصی است و در پایین به نحوه اضافه کردن آن اشاره می کنیم. امروزه استفاده از دستگاه های تصفیه تکنولوژیک جهت کاهش میزان مصرف کلر ضروری است.

نکته بسیار مهم: همین ابتدا باید بگوییم که تحت هر شرایط باید به استخر کلر اضافه شود حتی با وجود دستگاه های پیشرفتۀ تصفیه مانند اُزون زن یا دستگاه UV استخر. نوع تزریق یا ترکیب کلر با آب خود دارای تکینک و فرایند منحصربه فردی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مواجهه با مقدار زیاد کلر (اما نه مقدار کشنده) می‌تواند باعث آسیب دیدن ریه یا آب آوردن آن شود که وضعیتی بسیار ناگوار است. تماس دائم با مقادیر کم آن ریه‌ها را ضعیف کرده و آسیب‌پذیری ریه‌ها را در برابر بیماری‌های دیگر افزایش می‌دهد. در صورت مخلوط شدن مواد سفیدکننده با آمونیاک، اوره و سایر محصولات شوینده، احتمال تولید گازهای سمی وجود دارد. این گازها حاوی مخلوطی از گاز کلر و تری کلرید نیتروژن هستند؛ بنابراین باید از چنین ترکیبی اجتناب کرد.


جهت مشاهده محصولات سونا و جکوزی ماناست وارد شوید

محصولات استخر، سونا و جکوزی

دستگاه کلرزن

همانطور که در بالا اشاره کردیم از 50 سال گذشته تا به امروز، کلر پای ثابت ملزومات تصفیه استخرها بوده و هست؛ فقط به مرور زمان نوع ترکیب، کنترل یا محاسبات آن پیشرفت کرده است. امروزه می توان با استفاده از پمپ کلرزنِ شیمیایی یا دستگاه کلرزن قرصی به راحتی حد و اندازه اضافه شدن کلر را بسنجیم.

به علاوه، وجود این دستگاه ها از انباشت کلر اضافه در آب استخر که باعث ایجاد بوی نامطبوع و آسیب های پوستی و عروقی می شود، جلوگیری می کند. پس خرید پمپ کلرزن یا دستگاه تزریق قرص کلر با یک سیستم هوشمند جهت تصفیه آب استخر بسیار مقرون به صرفه تر و ایمن تر از اضافه کردن کلر به شیوه دستی است.

دستگاه کلرزن استخر

دستگاه کلرزن استخر

شوک زنی آب کثیف و خزه بسته

در شوک درمانی، مقدار زیادی از اکسیدکننده را جهت از بین بردن آمونیاک و نیتروژن حاوی آلاینده های آلی به آب اضافه می کنند. این دوز اضافی به از بین بردن آلاینده های آلی کمک کرده و آمونیاک به همراه ترکیبات نیتروژن را اکسیده می کند. همچنین این فرایند به تحریک کلرامین انجام می شود که بوی شدید را از بین می برد. بسیاری از محصولات شوک درمانی برای از بین بردن جلبک ها و باکتری ها به کار می روند. شوک درمانی آب استخر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که آب زمان زیادی راکد شده و حتی ظاهر آن هم کثیف و آلوده شده است.

سنجش PH آب استخر

سنجش PH آب عاملی ضروری برای تعیین میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب استخر می باشد که در کیفیت و سالم بودن آب برای پوست و چشم بسیار مهم است. میزان PH عددی بین صفر تا چهارده بوده که عدد 7 PH خنثی است. هر چه مقدار PH کمتر از 7 باشد به معنای اسیدی بودن آب و هر چه بیشتر از عدد 7 باشد به معنای بالا بودن خواص بازی آب است. به دو شیوه می توانیم میزان سنجش آب استخر را تعیین کنیم:

روش های سنجش PH آب
سنجش PH آب به شیوه دستی
به وسیله یک کیت پلاستیکی، قطره چکان و بروشور توضیحات (راهنما)
سنجش PH آب به شیوه دستی ریختن آب درون یک لام مخصوص و قرار دادن لام درون یک دستگاه دیجیتال کوچک و راحت

سایر مقالات مرتبط:

انواع چیلر تراکمی و مینی چیلر

فرق سونا و جکوزی، اجرای سونا و جکوزی

صفر تا صد سیستم گرمایش از کف


سنجش PH آب استخر

سنجش PH آب استخر

 

جدول منتشر شده توسط انجمن حرفه ای کنترل آب استخر و اِسپا
میزان کلر آزاد در آب بر حسب ppm
کلر ترکیبی بر حسب ppm
میزان PH آب

حدنصاب کلی قلیایی آب بر حسب ppm

  • برای کلر مایع، هیپوکلریت و هیپو لیتیوم
  • برای کلر گاز، دی‌کلر، تری‌کلر و ترکیبات بُرُم
80 الی 100
100 الی 120
میزان سختی کلسیم بر حسب ppm 200 الی 400
میزان اسید سیانوریک بر حسب ppm 30 الی 50

دستگاه UV استخر در تصفیه آب استخر

دستگاه UV استخر (دستگاه اشعه ماوراءبنفش) جزء راحت ترین و بهترین سیستم های گندزدایی آب به شمار می رود. تصفیه و گندزدایی استخر توسط دستگاه UV به این صورت است که آب با گذر از کل سیستم تصفیه (پمپ استخر، فیلتر استخر، گرمکن و سایر تجهیزات مرتبط با آن) وارد یک محفظه شده و در معرض امواج فرابنفش قرار می گیرد.

به این ترتیب تمامی باکتری های موجود در آب و در معرض این امواج از بین می روند. فرایند تصفیه و رفع آلایندگی های ریز به همراه باکتری های آب در دستگاه یو وی فوق العاده دقیق است.

دستگاه اُزن زن تصفیه آب استخر

این دستگاه طی یک سری فعل و انفعلات شیمیایی، لجن و باکتری های آب را از بین می برد. اما باید خاطر نشان کرد که تزریق گاز اُزن بدون دستگاه که در بعضی استخرهای عمومی رایج است، به هیچ عنوان استاندارد نبوده و باعث ناپایداری میزان کلر در آب می شود؛ لذا در مورد خرید دستگاه اُزن زن باید محاسبات فنی و تخصصی توسط فروشنده متخصص و مهندسان تاسیسات انجام شود.

کلرزن نمکی تصفیه آب استخر

دستگاه کلرزن نمکی یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین ملزومات تصفیه استخر می باشد که تصفیه استخر را با روشی پیشرفته و توسط ساده ترین عناصر به اجرا در می آورد. دستگاه های کلرزن نمکی دارای دو قسمت می باشند: سلول و تبدیل کننده قطعات نمک به محلول کلر. آب با گذر از روی سلول و سپس تیغه ها که از روتنیوم و ایریدیوم پوشش داده شده، فرایند کلرزنی را صورت می دهد. مزیت فوق العاده این دستگاه نرمی و سبکی آب پس از فرایند تصفیه استخر می باشد.

استفاده از کدام یک از موارد فوق ضرورت بیشتری در تصفیه استخر دارد؟

تمام دستگاه های تصفیه آب استخر بسیار مفید و تاثیرگذار هستند و بدون آنها نمی توانیم از تصفیه آب، شفافیت، بوی خوب، سلامت پوست و چشم و عروق بهره ای ببریم؛ اما سوال اینجاست که کدام را باید برای استخر شخصی خود خریداری کنیم تا هم امنیت آب و طول عمر استخر افزایش یافته و هم هزینه ما منطقی باشد. لذا باید تمام مزیت و ویژگی های منفی دستگاه های فوق را بشناسیم تا بدانیم از کدام آنها به صورت ترکیبی در کنار پمپ کلرزن یا قرص تزریق کلر به طور همزمان بهره ببریم.

دستگاه تصفیه استخر

دستگاه تصفیه استخر

دستگاه کلرزن نمکی

مزیت: سازگار با انواع فرایندهای شیمیایی – مصرف پایین کلر و کاهش بوی بد آن – نرم کردن آب استخر یا جکوزی

موانع: هزینه اولیه بالا – خرید سلول های دستگاه – ضرورت خرید تجهیزات فولادی ضد زنگ

دستگاه UV استخر

مزیت: عملکرد ساده با سرعت بالا – کاهش استفاده مواد شیمیایی – قابل اعتماد در خلق بهداشت ثانویه

موانع: هزینه اولیه بالا – بررسی نکردن سلول های آب جهت گندزدایی

دستگاه ازن زن

مزیت: سرعت عملکرد بالا – نرم کردن آب در مقیاس زیاد و قدرتمند

موانع: نیازمندی دائم سیستم به کلر زیاد – تولید گاز سمی – فرسودگی تجهیزات کاسه استخر

تصفیه آب استخر توسط فیلتر

ما می دانیم که 50 درصد آلایندگی های سنگین آب توسط فیلتر شنی استخر، پمپ استخر و مدیای فیلتر شنی (بسته به نوع مدیا) جذب شده تا درون آب، ذرات معلق و زباله های ریز و درشت نداشته باشیم. اما درون سلول و مولکول های آب، ذرات و باکتری و عواملی وجود دارند که توسط کلر و دستگاه های تصفیه استخر رفع می شوند؛ به همین منظور ما باید یک ترکیب مناسب را برای نصب ملزومات گندزدایی در موتورخانه استخر انتخاب کنیم.

یکی از بهترین تجهیزاتی که به طور موازی می توانیم در کنار تزریق کلر به آب داشته باشیم، دستگاه UV استخر به همراه دستگاه کلرزن نمکی است. این سه آیتم می تواند آب استخر را  100 درصد (در حد آب خوراکی) تصفیه کنند و شما هیچگونه نگرانی بابت آلودگی های آب و آسیب به پوست و بدن نداشته باشید.

چگونه آب استخر را تصفیه کنیم

چگونه آب استخر را تصفیه کنیم

لذا به منظور انتخاب بهترین سیستم تصفیه آب استخر می توانید با فوراً متخصصین ماناست تماس بگیرید تا در صورت تجهیز یا بازسازی موتورخانه استخر خود از این مجموعه مشاوره دریافت نمایید: 

02177959046
02177958135
09193015041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من