سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

ساده ترین روش تصفیه آب استخر با فیلتر شنی

3.5/5 - (4 امتیاز)
شن فیلتر تصفیه استخر

ساده ترین روش تصفیه آب استخر و که یکی از بی دردسرترین و ساده ترین وسیله ها برای تصفیه استخر فیلتر شنی است . فیلتر شنی از مقرون به صرفه ترین تجهیزات موتورخانه استخر بوده که نگهداری استخر را بسیار آسان می کند. فیلتر شنی دارای ساختار ساده و مهندسی است که عامل مهمی در تصفیه آب استخر شماست. شفافیت، پاکیزگی، رفع بوی بد و از بین بردن آلایندگی های سبک و سنگین آب از مزیت های این وسیله می باشد. در ادامه ضرورت خرید فیلتر شنی و روش های ساخت فیلتر شنی استخر و شیوه عملکرد آنرا برای شما توضیح داده ایم...


جهت دریافت مشاوره اجرای پروژه استخر، سونا و جکوزی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

فیلتر شنی استخر چیست؟

فیلتر شنی استخر در کنار پمپ، مهم ترین وظیفۀ سیرکولاسیون و تصفیه آب استخر را بر عهده دارند. یک فیلتر شنی در کاهش آلاینده های سنگین و دیگر آلودگی های آب مانند باکتری ها و چربی معلقِ حاصل از بدن شناگر تاثیرگذار می باشد. آب استخر پس از خروج از دریچه های مکش، اسکیمر و گذر از پمپ به سمت فیلتر شنی هدایت شده تا اولین مرحله تصفیه و گندزدایی ابتدایی استخر صورت گیرد. ساختار کلی فیلتر شنی از یک بدنه استوانه ای شکل، شیر ماژولار، لوله های نازل رفت و برگشتِ آب و دریچه های وردی و خروجی آب تشکیل شده است. شن به عنوان یک عنصر مهم به درون مخزن فیلتر اضافه می شود.

فیلتر شنی یکی از قدیمی ترین تجهیزات موتورخانه استخر به شمار می رود که به مرور زمان دستخوش تغییرات متنوعی شده است. در گذشته ساخت فیلتر شنیِ استخر با متریال های فلزی و استیل انجام می شد؛ اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، فیلتر های شنی پلاستیکی و فایبرگلاس جانشین فلزی ها شدند.

تصفیه آب استخر با فیلتر شنی

تفاوت های فیلتر شنی فلزی با پلاستیکی در تصفیه آب استخر

حتی هنوز هم نظرات متفاوتی بین خریداران فیلتر شنی پلاستیکی و فلزی مشاهده می شود. اما حقیقت این است که آمار و ارقام فنی بیانگر بهتر بودن فیلترهای شنی فایبرگلاس یا پلاستیکی، از هر نظر، نسبت به فلزی ها هستند. نکات زیادی وجود دارد که خرید فیلتر شنی فایبرگلاس یا پلاستیکی را بسیار مقرون به صرفه تر از نوع فلزی آن می کند. مواردی که در ادامه آنها را نام برده ایم:

  • سرعت بالای فیلتراسیون و گردش آب در فیلترهای پلاستیکی
  • عدم فرسودگی متریال فایبرگلاس یا پلاستیک
  • وزن بسیار سبک و نگهداری آسان
  • قیمت مقرون به صرفه فیلترهای شنی پلاستیکی
  • کیفیت بالای آب استخر در فیلتر شنی پلاستیکی
  • عمر بالا و طراحی زیبا

همه موارد فوق حائز اهمیت است؛ اما مهم ترین آیتم در تشریح تفاوت فیلترهای شنی فلزی (استیل یا گالونیزه) با فیلتر شنی پلاستیکی (فایبرگلاس یا پلی اتیلن) «نرخ تصفیه» است. سرعت گردش پایین آب در فیلترهای فلزی باعث افزایش نرخ تصفیه می شود. این ضعف سبب استهلاک بیشترِ دیگر ملزومات موتورخانۀ استخر، مانند پمپ استخر و مدیای فیلتر شنی و مبدل گرمایشی استخر خواهد بود. لذا خرید فیلتر شنی پلاستیکی از هر نظر مقرون به صرفه و بهینه تر است.

درباره مدیای فیلتر استخر

تمام فیلترهای شنی می بایست از یک متریال فیزیکی جهت کاهش آلودگی های آب استخر بهره ببرند. این عمل به عهدۀ مدیای داخل فیلتر می باشد که اولین و مهم ترین جزء در سیستم تصفیه و گندزدایی استخر است. مدیا به واسطه خاصیت جاذب خود، املاح اضافی و ذره های ریز آب را جذب می کند و سبب تصفیه و شفافیت آب می شود. در گذشته ابتدا از شن سیلیس به عنوان مدیای فیلتر شنی بهره می بردند؛ اما به مرور زمان، ساخت مدیای فیلتر شنی پیشرفت عظیمی داشته که هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی های منحصربه فردی است. این موارد عبارتند از:

  • آنتراسیت (ذغال سنگ فراوری شده)
  • گلَس مدیا (مدیای شیشه ای)
  • پلی بال
  • زئوسند
  • ویترافیل

انواع مدیای فیلتر شنی در تصویه استخر

آنتراسیت:

یکی از مهم ترین مواد تصفیه آب استخر که جهت از بین بردن باکتری های معلق آن، استفاده می شود و مکمل اصلی شن سیلیسی است.

مدیای شیشه ای فیلتر:

این محصول از بازیافت شیشه های معمولی ساخته شده و از قدرت جذب بسیار بالایی برخوردار است. گلس مدیا (در صورت اصل بودن متریال) به نسبت شن سیلیسی، مقرون به صرفه تر می باشد.

مدیای فیلتر پلی استر:

که با نام دیگر «پلی بال» شناخته شده است و به خاطر حجم زیاد توپ ها، فضای زیادی از فیلتر را پر می کند. با یک بسته از مدیا پلی بال می توانید بیشتر فضای فیلتر خود را پر کنید؛ در صورتی که باید چندین بسته «شن» استفاده شود تا ظرفیت فیلتر را پر کند.

زئوسند:

نسبت به شن سیلیسی و پلی بال جدیدتر و مقرون به صرفه تر می باشد. این متریال پلاستیکی از دوام و طول عمر بسیار بالاتری نسبت به شن سیلیسی برخوردار بوده است و هزینه خرید شن در طی سالیان را بسیار کاهش می دهد. همچنین این مدیا به خاطر سایز بزرگ دانه ها راحت تر ظرفیت فضای فیلتر را پر می کند.

ویترافیل:

به طور قطع، ویترافیل را می توان شاهکارترین متریال ساخته شده به عنوان مدیای فیلتر شنی دانست. ویترافیل بر اساس فناوری های ویژه کمپانی های اروپایی و آمریکایی از بازیافت شیشه و تکنولوژی ام سی 2 ساخته می شود و دارای بالاتری کیفیت تصفیه آب بین مدیاهای دیگر می باشد. این ماده از دانه های بسیار ریز سفیدرنگ تشکیل شده و دارای طول عمر بسیار بالا (100 سال) است. همچنین با وجود این مدیا نحوه عملکرد فیلتر شنی هم ارتقاء می یابد؛ به طوری که آب را تا 1 میکرون تصفیه می کند. اهمیت این محصول به نسبت موارد فوق، دوام بسیار طولانی مدت آن می باشد که در هیچ کدام از محصولات بالا یافت نمی شود.

ساده ترین روش تصفیه آب استخر

بهترین روش تصفیه آب استخر با فیلتر شنی

مزیت های فیلتر شنی در تصفیه استخر

  • مقرون به صرفه نسبت به فیلترهای کارتریجی و دیاتومیک
  • نگهداری آسان نسبت به دو مورد فوق
  • مدیریت و کاربرد آسان فیلتر شنی
  • کاهش مصرف آب در یک سیستم تصفیه مدرن و بِروز
  • تمام تجهیزات و مدل های فیلتر شنی در ایران به راحتی قابل تهیه می باشد.

سایر مقالات ماناست:


 

نحوه عملکرد فیلتر شنی، بهترین روش تصفیه آب استخر

همانطور که در مقاله همه چیز درباره پمپ استخر توضیح دادیم، پس از پمپ و اهمیت سیرکوله آب، فیلتر شنی مهم ترین بخش ملزومات استخری در فرایند تصفیه به شمار می رود. آب پس از مکش و گذر از پمپ، وارد فیلتر شنی می شود. آب از طریق لوله و کنترل شیرِ چند عملکرده وارد «مخزن فیلتر شده» می شود و در تماس با مدیای فیلتر شنی قرار می گیرد. مدیاها (بسته به مدیای خریداری شده) آلایندگی های سنگین و باکتری و چربی های معلق روی آب را جذب می کند. در این نقطه، آب سبک و شفاف و تمیز وارد لوله های نازل انتهای فیلتر شده و از طریق لوله خروجی به سمت دیگر تجهیزات تصفیه و سپس استخر هدایت می گردد.

طریقه بک واش - قیمت فیلتر شنی استخر

رفع کدری آب استخر به طریقه بک واش

نکاتی ویژه در مورد نگهداری و مواظبت از فیلتر شنی

بک واش فیلتر شنی

بک واش یا همان شستشوی معکوس، یک فرایند ضروری و مهم در مواظبت از فیلتر شنی استخر می باشد. بک واش برای عملکرد و عدم تخریب فیلتر به کار رفته تا آلودگی هایی که توسط مدیا جذب شده اند کاملا برطرف شود. بک واش فرایند حرکت آب در فیلتر را برعکس می کند و آب تمیز با گذر از درون مدیا، تمام آلودگی های چسبیده به این ذرات را تمیز می کند. با استفاده از شیر نازل بالای فیلتر و تغییر آن از روی حالت فیلتراسیون (Filter) به بک واش (Backwash) عمر فیلتر و مدیای فیلتر شنی را تا حد زیادی افزایش می دهیم. این امر ما را از خرید زود به زود «مدیای فیلتر شنی» باز می دارد.

نکته ضروری: در موتورخانه استخر می بایست حداکثر بین 1 ماه تا 45 روز فیلتر شنی را بک واش کنیم. بک واش نکردن به موقع، احتمال ترکیدن یا سوراخ شدن بدنه فیلتر شنی را بسیار افزایش می دهد.

نکته مهم: اگر دسترسی به استخر خانگی شما به صورت ماه به ماه سخت است، «باید آب سیستم را تخلیه نمایید تا با آسیب تجهیزات موتورخانه استخر مواجه نشوید».

برندهای مهم فیلتر شنی تصفیه استخر

فیلتر شنی ایمکس (emaux)

فیلتر شنی تصفیه ایمکس از برندهای قدیمی و مهم هنگ کنگ است که بیش از 35 سال به تولید ملزومات استخری مشغول می باشد. ایمکس تولیدکننده فیلتر پلاستیکی و فیلتر فایبرگلاس و فیلتر پلی اتیلن می باشد. فیلترهای شنی کمپانی ایمکس بسیار باکیفیت بوده و از آخرین تکنولوژی های صنعتی در ساخت آنها استفاده می شود.

به عنوان مثال عکس های زیر مربوط به یکی از پروژه های مجموعه ماناست در شهر لواسان است که از فیلتر های ایمکس استفاده شده است .

همانطور که در تصویر مشاهده می شود فیلتر های استخر و جکوزی هر دو از برند ایمکس از جنس فایبرگلاس هستند .

فیلتر شنی هایوارد (Hayward)

فیلترهای شنی کمپانی هایوارد، جزء برندهای برتر و با کیفیت بین المللی است که به تمام کشورهای دنیا صادر می شود. این برند آمریکایی در ساخت تمام فیلترهای استخری فعالیت می کند.

فیلتر شنی کریپسول (KRIPSOL)

بهترین برند اروپایی که بیش از ده ها مدل فیلتر شنی را به بازار عرضه کرده است. فیلترهای شنی فایبرگلاس کریپسول بسیار منحصربه فرد می باشد.

فیلتر شنی پنت ایر (Pentair)

فیلترهای شنی پنت ایر به واسطه بدنه مقاوم و متریال بسیار باکیفیت، جز پرطرفدارترین ملزومات استخری دنیا به شمار می رود.

فیلتر شنی آکولوکس

یک برند فرانسوی است که فیلترهای شنی تولیدیِ این کمپانی جزء 10 برند برتر جهان می باشد.

برای مشاهده فیلتر های تصفیه استخر ماناست وارد شوید

قیمت فیلتر شنی استخر

عوامل تاثیر گذار در قیمت فیلتر شنی استخر شامل نکات زیر می‌شود:

1. میزان گذر آب از فیلتر شنی استخر در هر دقیقه

هر چه بخواهیم سرعت تصفیه آب استخر را بیشتر کنیم یعنی بخواهیم در مدت کمتری آب استخر را تصفیه کنیم باید آب را با سرعت بیشتری از فیلتر و در واقع از همه بخشهای مدار تصفیه عبور دهیم. این افزایش سرعت مساوی ست با بزرگ شدن سایز فیلتر شنی و برگ شدن سایز یعنی افزایش قیمت.

2. حجم آب استخر

هر چه استخر بزرگتر می شود حجم آب آن هم بیشتر می شود و باتوجه به استاندارد های لازم برای فیلتراسیون آب باید آب را با سرعتی مناسب به گردش در آوریم تا تصفیه در زمان استاندارد انجام شود . و این سرعت گردش عامل اصلی تعیین سایز فیلتز است .

3. استخر رو باز است یا سرپوشیده

اگر استخر سرپوشیده باشد کمتر در معرض آلودگی های محیط قرار دارد . و نسبت به استخر های رو باز که در معرض گرد و غبار ها ، شاخ و برگ درختان و … هستند ، و در نتیجه گردش آب در استخر های سرپوشیده نسبت به استخر های سرباز کمتر است و در نتیجه فیلتر آن کوچک تر از فیلتر استخر های رو باز انتهاب می شود.

4. کاربری استخر ( تفریحی و خانگی – عمومی – درمانی – کودکان یا بزرگسالان )

استخر ها برای اهداف مختلفی ساخته می شوند . هر استخری که ساخته می شود دارای کاربری خاص خود است . این کاربری نوع استخر تمام استاندار ها را نیز تعیین میکند . یکی از همین استاندارد ها سرعت گردش آب در استخر است . مثلا استخر درمانی باید سرعت آب کمتری نسبت به استخر های عمومی یا تفریحی داشته باشد . یا دمای آب استخر های درمانی با استخر های تفریحی یا عمومی متفاوت است .
و همانطور که در بالا اشاره شد این سرعت آب است که باعث تعیین انداره سایز فیلتر شنی استخر می شود. و خود این مسائل بر قیمت فیلتر شنی استخر تاثیر گذار است .

برای تهیه سیستم تصفیه آب استخر استاندارد و خرید بهترین فیلتر شنی می توانید با مشاوران متخصص فروشگاه اینترنتی ماناست تماس حاصل فرمایید.

02177959046
02177958135
09193015041

اجرای پروژه استخر در لواسان 

2 دیدگاه در “ساده ترین روش تصفیه آب استخر با فیلتر شنی

  1. مرتضی جعفرزاده سرهنگ آبادی ۰۹۱۲۱۱۴۸۹۱۵ گفت:

    با سلام مقاله خوب شما که حاوی نکات اساسی در تصفیه آب استخر بود را مطالعه کردم .من در شمال مشغول ساخت ویلا هستم ، استخر ما دارای ۸ متر طول و۴ متر عرض میباشد عمق استخر ۱.۵ متر تا یک‌متر متغیر است لطفاً طرح مطلوب تصفیه این استخر را از مخازن و پمپ و لوله کشی را با نقشه و اعلام قیمت منصفانه اعلام فرمائید . ارادتمند جعفرزاده

    1. ماناست گفت:

      سلام لطفا با تلفن های مجموعه برای ارسال اطلاعات تماس بگیرید . متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من