سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

تفاوت و شباهت های داکت اسپیلت با فن کویل چیست

4.2/5 - (4 امتیاز)

داکت اسپلیت و فن کویل دو سیستم با ویژگی و مزیت های فراوان بوده که برای هر مصرف کننده مناسب است. با این حال انتخاب یکی از دو سیستم تهویه فن کویل یا داکت اسپلیت ملزم به شناخت دقیق و آشنایی با قیمت، محل نصب و بازدهی محصول می باشد. در نگاه اول به نظر می رسد که این دو سیستم شباهت زیادی به هم دارند و بدون تحقیق کافی بین خرید داکت اسپلیت یا خرید فن کویل سریع اقدام می کنیم. نظرات در مورد داکت اسپلیت ضد نقیض است، همانطور که برخی معتقدند معایب فن کویل می تواند دردسر ساز باشد. در این مقاله قصد داریم مزیت های خرید و نیز برخی از موارد تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل را با نکته های مهندسی و دقیق بررسی کنیم تا در پایان مقاله انتخاب ما برای هر کدام از سیستم های تهویه مطبوع فوق راحت تر باشد. با ماناست همراه باشید…

فن کویل راحت ترین و بی دردسرترین سیستم تهویه مطبوعی است که می توان برای هر کاربری متصور شد. یک یونیت فن کوئل از یک فن دمنده و دستگاه پرتاب باد تشکیل شده است که در فضای داخلی واحد مسکونی، اداری، بیمارستان و … نصب شده و به واسطه سیستم لوله کشی کویل های مسی دمای سرد یا گرم را در فصول مختلف به فضا پرتاب می کند. مهم ترین مزیت فن کویل مدولار بودن یونیت های آن است که دست ما را برای نصب آن در هر نقطه از فضا باز گذاشته است. ما به راحتی می توانیم تنظیمات سرمایشی و گرمایشی سیستم فن کویل را در زمستان و تابستان تغییر دهیم و برای 12 ماه سال بهترین تهویه مطبوع را داشته باشیم.

فم کویل چیست

فن کویل چیست

مقایسه و بررسی انواع فن کویل

بررسی فن کویل زمینی-سقفی:

برخی از فن کوئل های فوق توکار بوده و برخی دیگر روکار نصب می شوند. فن کویل زمینی و فن کویل سقفی به یک شیوه طراحی می شوند و ویژگی مهم آن مدولار بودن آن است. کاربر می تواند این فن کوئل را روی زمین به صورت عمودی یا ایستاده قرار داده و یا به شیوه افقی بر روی سقف نصب کند. این فن کویل روکار بوده و پس از اتمام ساختمان می توان در هر نقطه از فضا نصب نمود.

بررسی فن کویل کانالی:

یکی از مدل های توکار فن کویل که به خاطر ظرفیت بالای هوادهی و صدای زیاد داخل کانال و سقف توکار نصب می گردد. فن کویل کانالی از آن دسته سیستم هایی است که برای فضاهای تجاری-اداری کاربرد بیشتری داشته و بهتر است در کاربری های مسکونی مورد استفاده قرار نگیرد. در این مدل فن کویل ها، کانال کشی زیر سقف کاذب و پوشش آن با سقف کناف یا مشابه آن ضروری است. همچنین این گونه سیستم ها را در راهروها یا ورودی نصب می کنند تا صدای آن مزاحم نباشد.

انواع فن کویل

فن کویل دیواری چیست:

پنلی که کاملا شکل یونیت های کولر گازی است و با اسپلیت اشتباه گرفته می شود. فن کول دیواری راحت ترین و ساده ترین ساختار طراحی را داشته و مانند یونیت داخلی کولر گازی به دیوار نصب می گردد. با این تفاوت که عملکرد دستگاه با کولر گازی کاملا متفاوت است.

بررسی کامل فن کویل کاستی:

ویژگی اصلی این سبک از فن کوئل ها را اول باید توکار بودن آن دانست و سپس به بالا بودن ظرفبت هوادهی آنها اشاره کرد. فن کویل کاستی شباهت ظاهری زیادی با داکت اسپلیت کاستی داشته که در ادامه به تفکیک جزئیات آن خواهیم پرداخت.

موارد و اجزا تشکیل دهنده فن کویل ها

  1. پمپ یا همان موتور
  2. کویل سرمایشی و گرمایشی
  3. فیلتر قابل تعویض
  4. دمنده پلاستیکی یا فلزی
  5. سینی درین
  6. لوله درین
  7. کنترلر برق
  8. ترموستات (برای برخی فن کویل های زمینی)
  9. قاب پلاستیکی یا فلزی فن کوئل

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت همان کولر گازی با ویژگی توکار بودن محصول است و برای کسانی است که نمی خواهند پنل تهویه مطبوع در دیدشان باشد. داکت اسپلیت یکی از پرمصرف ترین و بهترین سیستم های تهویه مطبوع مرکزی است که هیچگونه دردسری برای مصرف کننده نداشته و می تواند از آن در 12 ماه سال به راحتی استفاده کند. بر خلاف فن کویل یا کولرهای گازی، داکت اسپلیت (همانطور که از نامش پیداست) یک سیستم توکار مخفی است که پنل آن در معرض دید واقع نشده است. لذا اول باید با نحوه کارکرد آن آشنا شد.

داکت اسپلیت چیست - تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

داکت اسپلیت هم مثل کولرگازی از یک یونیت داخلی (اواپراتور) و یک یونیت خارجی (کندانسور) تشکیل شده و نوع کارکرد آن مشابه کولر گازی است. این سیستم با استفاده از فرایند چگالش و تبرید هوای لازم برای اواپراتور را فراهم کرده و توسط سیستم دوگانه یونیت می توان از باد گرم برای فصول سرد، و باد سرد برای فصول گرم بهره ببرد. پنل داخلی داکت اسپلیت بی شباهت به فن کویل نبوده و با جذب هوای محیط توسط دریچه ها، آنرا در مجاورت لوله های سرد یا کویل های گرم قرار می دهد. داکت اسپلیت هم مانند کولر گازی در دو مدل اینورتر و معمولی ساخته می شود.

مقاله مرتبط: تفاوت پکیج زمینی و دیگ موتورخانه

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت کانالی
  • داکت اسپلیت کاستی
  • داکت اسپلیت سقفی
انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

تفاوت های داکت اسپلیت با فن کویل

به زبان ساده نحوه عملکرد داکت اسپلیت دقیقاً مثل فن کویل است و حتی دقیقا از پنل های شبیه همدیگر بهره می برند. اما چند نکته ظریف فن کویل را از داکت اسپلیت تفکیک می کند که این موارد در مزیت و معایب آنها هم تاثیرگذار هستند. در فن کویل آب سرد یا گرم عامل اصلی تولید هوای گرم و سرد درون پنل ها می باشد، در صورتی که در داکت اسپلیت دقیقاً سیکلی مشابه کولر گازی وجود داشته و از گاز فریون برای خنک کردن یا گرم کردن سیستم بهره می برند. اصل تفاوت این دو سیستم هم در نوع عملکرد آنها نهفته است. همچنین برای داشتن یک فن کوئل (سقفی، زمینی، دیواری و …) باید یک دستگاه هواساز مرکزی مانند چیلر تراکمی (برای مجتمع یا مجموعه)، مینی چیلر (برای ساختمان های کوچک یا واحد منفرد) یا چیلر جذبی (برای مجتمع های بزرگ) تعبیه گردد. در صورتی که داکت اسپلیت مانند کولر گازی از یک کندانسور در فضای باز بهره برده و با فرایند تبرید گاز فریون را خُنک کرده و به سمت پنل داکت اسپلیت هدایت می کند.

تفاوت های داکت اسپلیت با فن کویل

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل

5 تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

  1. فن کویل از آب و داکت اسپلیت از گاز فریون به عنوان عامل های طبیعی سرمایش و گرمایش بهره می برند.
  2. سرویس فن کویل به نسبت داکت اسپلیت راحت تر است.
  3. داکت اسپلیت دارای دو مدل اینورتر و معمولی است، در صورتی که فن کویل چنین ویژگی ندارد.
  4. یکی دیگر از تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل این است که فن کویل ها معمولاً با یک سیستم مرکزی مثل چیلر تراکمی یا جذبی در موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرند اما داکت یک سیستم کاملا مجزا است و اجزای آن برای هر واحد تفکیک شده است.
  5. حسن فن کویل این است که مدل پنلی دیواری آن به راحتی روی کار نصب می شود و نیازی به تغییرات معماری یا ساخت و ساز نیست، در صورتی که داکت اسپلیت ها همه توکار هستند و داخل سقف کاذب مخفی می شوند.

نکته بسیار مهم: فن کویل ها از کویل های سرد و گرم برای گرم کردن و خُنک سازی بهره می برند، در صورتی که در ایران باب شده کویل های گرمایشی را در مسیر باد داکت قرار داده و به این شیوه داکت را سرد و گرم می فروشند. یک داکت اسپلیت استاندارد باید از پمپ گرمایشی یا همان هیت پمپ در حالت گرمایش بهره ببرد.

شباهت های فن کویل و داکت اسپلیت

  1. هر دو هوای اطراف را توسط دریچه های تعبیه شده در اطراف دستگاه جذب می کنند.
  2. هوا در مجاورت لوله های سرد یا گرم درون داکت یا فن کویل قرار میگیرد وو به نسبت آن دمای اتاق را با تنظیم ترموستات دستگاه یا ترموستات اتاقی می توان به تعادل رساند.
  3. هر دو شامل مدل های مشابهی مانند سقفی، کانالی و کاستی هستند.
  4. از فن کویل و داکت می توان در 4 فصل سال استفاده نمود.
  5. هر دو سیستم در طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه می باشند.
  6. به دلیل توکار بودن بیشتر مدل های هر دو سیستم دست معماری برای طراحی و تغییرات فضا کاملا باز است. (به غیر از فن کویل دیواری)
  7. برخی از مدل های هر دو سیستم دارای ترموستات هستند و نیاز به خرید ترموستات جدا نمی باشد.
  8. کاهش لوله کشی در داکت و فن کویل

پس شما خریداران محترم علاوه بر مشاهده نکات فوق می توانید برای راهنمای انتخاب داکت اسپلیت و فن کویل با متخصصین فروشگاه اینترنتی ماناست تماس حاصل فرمایید. ۰۲۱۷۷۹۵۹۰۴۶ – ۰۲۱۷۷۹۵۸۱۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من