سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

تفاوت اواپراتور با کندانسور در چیست

5/5 - (4 امتیاز)

 اواپراتور و کندانسور دو بخش از یک کل سیستم های تهویه مطبوع مرکزی و خانگی می باشند. تفاوت اواپراتور و کندانسور یک موضوع ثابت برای خریداران و مصرف کنندگان سیستم تهویه مطبوع بوده و هست. اما اول باید با نحوه عملکرد کندانسور و اواپراتور آشنا شویم تا بتوانیم تفاوت های عمده آنها را در زبانی ساده تفکیک نماییم. هر دو آیتم دارای موارد فنی بسیار زیادی بوده که آشنایی با آنها کلید کسب یک سیستم مقرون به صرفه و ارزان می باشد. ساختار، انواع و قیمت از مهم ترین شاخصه های اواپراتور و کندانسور به شمار می رود. در ادامه به بررسی تفاوت اواپراتور و کندانسور می پردازیم. با ماناست در ادامه همراه باشید.

اواپراتور چیست؟

بخش گرماگیر و یا به عبارت دیگر سرد کننده سیستم تراکمی تبخیرکننده را اواپراتور می گویند که در برخی منابع به طور صریح کولر خوانده می شود. اواپراتور عامل انتقال و هدایت دمایی است که توسط کندانسورها تولید شده و مسئولیت تعدیل سازی محیط را بر عهده دارند. اواپراتور بخش ثانویه یک سیستم تهویه مطبوع به شمار می رود.

اما دلیل آنکه اول آنرا توضیح می دهیم، بخاطر این است که در اکثر پروژه ها این سیستم جلوی چشم ما قرار دارد. به طور روزمره با یک ریموت به شیوه دستی یا نیمه اتومات اواپراتور را خاموش و روشن می کنیم و با تنظیمات این دستگاه به کندانسور دستور می دهیم هوا را تا چه اندازه سرد یا گرم کند.

اواپراتور چیست

اواپراتور چیست

اواپراتورها برای دو نوع سیستم مرکزی و منفرد وجود دارند که یکی سیستم های تهویه مطبوع مرکزی است (چیلر تراکمی و جذبی) و دیگری تهویه مطبوع منفرد. اواپراتورهای چیلرهای تراکمی ممکن است از نوع خشک یا مرطوب باشد که گاهی اواپراتور انبساط مستقیم و سیلابی هم نامیده می شوند.

اواپراتورهای انبساط مستقیم ممکن است از نوع پوسته و لوله، برای خنک کردن آب و يا از نوع کوئلی برای خنک کردن هوا باشند. نوع کوئلی در واحدهای یکپارچه و یا به صورت کوئل در هواسازها کاربرد دارند.

مقاله مرتبط: پمپ آب چیست

انواع اواپراتور

  • پوسته و لوله (سیلابی)
  • اواپراتور صفحه ای (مستقیم)
  • اواپراتور هوایی (خشک)
انواع اواپراتور

انواع اواپراتور

کاربرد اواپراتور بی حد و مرز بوده و برای بسیاری از مصارف عمومی و سیستم های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از اواپراتور در صنعت تهویه مطبوع برای سیکل تبرید تراکمی بهره می برند که شامل چیلرها، پنل کولر گازی، داکت اسپلیت، سیستم VRF و … مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صنایع حساس تر مانند غلیظ کردن یا تبخیر نمودن مواد غذایی، داروسازی و تفکیک مواد شیمیایی از اواپراتورهای صنعتی استفاده می کنند. خرید اواپراتور را باید با مشورت یک فروشنده تاسیساتی متخصص تهیه کرد تا بدانیم برای محل مد نظر ما چه نوع اواپراتوری مناسب تر است. به عنوان مثال کولر گازی سرد و گرم نسبت به داکت اسپلیت سقفی توکار یا فن کویل تفاوت های عملکردی فراوانی دارد که به نوع ساختمان و کاربری ما بستگی خواهد داشت.

نکته: در تفاوت اواپراتور و کندانسور به طور کلی “اواپراتورهای آبی” سرعت جریان آب باید بین 4 تا 12 فوت برثانیه در نظر گرفته شود، به نحوی که سرعت زیاد موجب فرسایش و جریان آرام سبب رسوب گذاری و عدم انتقال حرارت نگردد.

کندانسور چیست

کندانسور دستگاه اصلی تولید هوای تازه و مطبوع در سیستم تهویه مطبوع است که به طور کلی شامل ظرفیت، ابعاد و قیمت های متفاوتی است. همان گونه که پیش از این در تعریف چیلر تراکمی و مینی چیلر اشاره کردیم، گرمای اخذ شده مبرد در کندانسور که خود نوعی مبدل حرارتی محسوب می شود با تقطير به محیط بازپس داده می شود. در تمام کندانسورها گاز فریون به عنوان ماده مبرد تولیدکننده دمای مد نظر عمل می کند. اما بخار مبرد (گاز فریون) پیش از ورود به کندانسور باید به اندازه کافی در اثر عملکرد کمپرسور متراکم و گرم شده باشد تا مستعد برقراری انتقال گرما به یک واسط خنک تر مانند آب یا هوا را پیدا کند.

کندانسور چیست

کندانسور چیست

با وجود اینکه مبرد (گاز فریون) در کندانسور از حالت گاز به مایع در می آید، اما تمامی عمل چگالش بر عهده کندانسور نیست. بلکه کمپرسور به عنوان متراکم کننده مولکول های گاز نقش مهمی را در یک کندانسور ایفا می کند. از همین رو کندانسور و کمپرسور به همراه هم واحد چگالشی نام دارند و در واحدهای دو تکه نیز این دو بخش در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

پیش تر در بخش انواع چیلر تراکمی به مدل های کمپرسور اشاره کردیم. معمولا در کندانسورهای سیستم های منفرد یا خانگی (داکت اسپلیت و کولر گازی) از کمپرسورهای روتاری یا اسکرال به دلیل کم صدا بودن آنها استفاده می کنند. این مورد در چیلر یا مینی چیلرها هم صدق می کند، با این تفاوت که در برخی چیلرهای قدرتمند در مناطق حاره ای از کمپرسور پیستونی یا همان ضربه ای بهره می برند.

انواع کندانسور

  • کندانسور هوایی
  • کندانسور آبی
انواع کندانسور

انواع کندانسور

کندانسور هوایی معمولاً در واحدهای کم ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل دیگر استفاده از کندانسور هوایی، عدم امکان استفاده از کندانسور آبی در مناطق مرطوب است. در این صورت فارق از این که ظرفیت واحد خنک کننده چه مقدار باشد، ناگزیر باید از کندانسور هوایی بهره برد.

کندانسور آبی در چیلرهای تراکمی از نوع پوسته و لوله مورد استفاده قرار میگیرد. در این مدل کندانسور آب خنک از داخل لوله و مبرد از فضای پوسته عبور می کند. نوع دیگر از کندانسورهای آبی که معمولا کمتر در چیلرهای تراکمی استفاده می شود کندانسور دو لوله ای است. این کندانسور از دو لوله هم مرکز تشکیل شده که مبرد و آب در دو جهت مخالف درون لوله ها در جریان هستند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد گرمایش از کف

مزیت کندانسور هوایی

  • عدم نیاز به مصرف آب
  • عدم مشکل یخ زدگی، رسوب و خوردگی
  • عدم نیاز به پمپ و شبکه لوله کشی
  • هزینه کمتر نصب و راه اندازی

تفاوت اواپراتور و کندانسور

طبق تعاریف فوق تفتوت اواپراتور و کندانسور در یک سیستم تهویه مطبوع امروزی یک دستگاه وظیفه ساخت هوای تازه را بر عهده داشته و دیگر هدایت آن به فضای مد نظر. کندانسور به وسیله آب یا هوا و بواسطه مبرد (گاز فریون) دمای سرد را توسط فشرده سازی گاز در کمپرسور ایجاد می کند. این دمای سرد به سمت اواپراتور یا همان یونیت داخل واحد (داکت اسپلیت و پنل کولر گازی) هدایت شده و توسط سیستم پرتاب باد یونیت به فضا هدایت می شود.

با گذر مبرد از داخل لوله های مویی، دمای سرد گاز در مجاورت سیستم دهش پنل قرار گرفته تا باد سرد را به محیط پرتاب کند. پس از تمام شدن دمای خُنک، گاز درون لوله ها از اواپراتور به کندانسور منتقل شده تا دوباره در مجاورت آب یا هوای تازه (بسته به نوع کندانسور) قرار بگیرد. در واقع اواپراتور دمای سرد مبرد مایع را میگیرد و گاز گرم شده دوباهر به سمت کندانسور هدایت می شود. مبرد دوباره در کمپرسور به حالت مایع سرد تبدیل می شود و این چرخه بسته به تناوب ادامه دارد.

تفاوت اواپراتور و کندانسور

تفاوت اواپراتور و کندانسور

نتیجه گیری

کندانسور: دستگاه تولید فرایند هوای تازه و سرد

اواپراتور: مصرف کننده هوای خنکی که توسط کندانسور تهیه شده است.

لازم به ذکر است که تمام سیستم های تهویه مطبوع از دو تکه تشکیل شده اند که یکی نقش هواساز و دیگر وظیفه اپراتور دمای سرد را بر عهده دارد. فقط در کولرهای گازی پنجره ای است که این سیستم به صورت بسته الحاقی کامپکت شده عرضه می گردد.

نکته مهم: اگر سیستم تهویه مطبوع مرکزی سرد و گرم باشد، در فصول سرد فقط اواپراتور کار کرده و کندانسور یکسره در حال فشرده سازی گاز فریون نیست. این سیستم ها دارای ترموستات و خازن تشخیص دما هستند. پس تفاوت اواپراتور و کندانسور در زمستان بخاطر این است که گاز گرمتر به سمت اواپراتور می رود و در هنگام برگشت توسط کمپرسور به مقدار معین تعدیل می شود.

فروش تخصصی انواع کمپرسور، کندانسور و اواپراتور در فروشگاه تخصصی ماناست. تلفن تماس برای خریداران محترم: ۰۲۱۷۷۹۵۹۰۴۶ ۰۲۱۷۷۹۵۸۱۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من