سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

ترموستات چیست و چگونه کار می کند؟

4.7/5 - (16 امتیاز)

ترموستات را می توان مغز کنترل کننده و مدیرت کننده بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات خانگی، صنعتی، درمانی و … دانست که در آسایش و ایمنی بسیاری از وسایل زندگی ما نقش دارد. ترموستات در ملزومات تاسیساتی شامل طیف گسترده ای از محصولات بوده و در تجهیزات متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه اصلی ترموستات متعادل کردن دما، محدوده، فضا یا عملکردی دستگاهی است که این وسیله در آن بخش یا فضا تعبیه شده است. در یک فروشگاه تاسیساتی فروش ترموستات به ابعاد و عملکرد وسایلی همچون: ترموستات فن کویل، ترموستات موتورخانه، ترموستات جت هیتر، کنترلر مشعل، ترموستات کولر آبی و انواع دستگاه های برودتی و حرارتی به لحاظ عملکرد تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی تمام ترموستات ها، و برندهای شاخص محصولات کنترلی پرداخته ایم. با ماناست در ادامه همراه باشید…

مقاله مرتبط: بهترین پکیج دیواری

انواع ترموستات

ترموستات ها را باید در دسته ها و بخش های زیادی همچون عملکرد، محل قرارگیری، فصول قابل استفاده و سنسور تقسیم بندی نمود. ترموستات ها به لحاظ محدوده دمایی با یکدیگر متفاوت هستند که همین امر آنها را از یکدیگر تفکیک می کند.

به طور کلی  ترموستات را می توان یکی از مهم ترین ملزومات تاسیسات مکانیکی و الکتریکی دانست که برای کنترل و مطبوع سازی دما، آب یا هوا در تمام سیستم های برودتی-حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا آنها را باید در دسته های متفاوتی تقسیم کنیم که به درک ما از خرید محصول مد نظر ما کمک کند.

انواع ترموستات

انواع ترموستات

انواع ترموستات به تفکیک تغییر دما

ترموستات هایی که بر اساس معیار تغییر دما کار می کنند به دو دسته تقسیم می شوند. معیار عملکرد سنسور این گونه ترموستات ها تغییر دما در مایعات، محیط و حتی شاخصه های فیزیکی است. دو آیتم زیر برای تمام ملزومات گرمایشی/سرمایشی لحاظ شده و به ترتیب شامل: ترموستات موتورخانه، ترموستات شوفاژ، ترموستات کولر گازی، ترموستات فن کویل، ترموستات کولر و … می شود.

  • ترموستات حرارتی
  • ترموستات برودتی

انواع ترموستات به لحاظ کاربرد

ترموستات ها به لحاظ کاربرد به دو دسته تقسیم شده و به شیوه عملکرد این محصول خلاصه می شود. عملکرد ترموستات ها در دو بخش تفکیک می شود:

  • ترموستات قطعی-وصلی
  • ترموستات تدریجی

تقسیم بندی ترموستات به واسطه محل نصب

محل نصب یک عامل بسیار مهم در انتخاب ترموستات به شمار رفته که بخش مهمی از راهنمای خرید محصولات کنترلی به این مورد بستگی دارد. محل نصب هر ترموستات به کیفیت، جنس بدنه، سنسور و مقاومت فیزیکی آن بستگی دارد. به عنوان مثال یک ترموستات اتاقی از طراحی، مقاومت و عملکرد کاملاً متفاوتی در مقایسه با ترموستات مستغرق برخوردار می باشد. انواع ترموستات محل نصب شامل:

  • ترموستات اتاقی
  • ترموستات جداری
  • ترموستات کانالی
  • ترموستات مستغرق
انواع ترموستات

کاربرد ترموستات

انواع ترموستات فصلی

برخی ترموستات ها را باید بر اساس فصول تفکیک کنیم. دلیل این امر اختلاف بیش از حد دما طی چهار فصل یا تک فصل بودن اقلیم یک منطقه می باشد. به عنوان مثال از ترموستات دو فصلی برای منطقه های چهارفصل مانند تهران یا شهرهای مشابه آن، از ترموستات زمستانی به منظور افزایش دمای سیستم برای شهرهای سردسیر مانند تبریز، و از ترموستات تابستانی به منظور کاهش دمای گرم در مناطق گرمسیر مانند خوزستان استفاده می کنیم.

  • ترموستات زمستانی
  • ترموستات تابستانی
  • ترموستات دو فصلی

تفاوت سنسور ترموستات ها

سنسور ترموستات فنی ترین بخش ملزومات آنها می باشد که این وسیله را از لحاظ عملکرد و کاربری تفکیک نموده، و به طور کلی می توان عنوان کرد که مهم ترین اصل تفاوت ترموستات ها به نوع سنسور آنها بازمیگردد. نوع سنسور میزان حساسیت، مقاومت و محل نصب ترموستات را مشخص می کند. انواع ترموستات به لحاظ تفاوت سنسور شامل:

  • ترموستات فانوسه ای
  • ترموستات دیافراگمی
  • ترموستات بیمنتال
  • ترموستات رئوسا

نکته: تمام تعاریف بالا شاخصه های اصلی ترموستات ها می باشند که به واسطه نوع ترموستات و سیستم برودتی-حرارتی در دستگاه لحاظ می گردند. اما اگر بخواهیم به بهترین ویژگی خرید ترموستات اشاره کنیم، مزیت های بی شمار آن شما را متقاعد می کند که چرا یک دستگاه کنترلی ساده می تواند تا این حد مفید و ارزشمند باشد.

مزایای خرید ترموستات

  1. کاهش مصرف انرژی در مقیاسی گسترده که نمی توان در هیچ قیمت و هزینه ای آنرا بیان نمود. یک ترموستات به شدت قیمت تمام شده مصرف در یک دوره را کاهش می دهد و به شدت در طولانی شدن عمر تجهیزات شما تاثیرگذار است. به عنوان مثال یک ترموستات کانالی برای باز و بسته کردن دریچه های داکت اسپلیت مرود استفاده قرار گرفته و اجازه نمی دهد که یک فضا بیش از اندازه سرد یا گرم شود. یا ترموستات فن کویل با توجه به حرارت یا برودت فن کویل میزان دمای دستگاه را کنترل می کند تا آسایش را به طور پیوسته در اختیار داشته باشید. ترموستات کولر آبی اجازه نمی دهد که یک کولر به طور مداوم روشن باشد تا انرژی زیاد مصرف شود یا به موتور و پمپ کولر آسیب برسد.
  2. آسایش و راحتی پس از کاهش مصرف مهم ترین مزیت ترموستات است. با یک ترموستات اتاقی می توانید کنترل تمام دستگاه های برودتی یا حرارتی را به صورت خودکار در اختیار داشته باشید. با یک بار تنظیم می توانید در طول فصل یا فصل ها از آسایش و راحتی وسایلی مانند: داکت اسپایت، کولر گازی، فن کوئل و یا حتی شوفاژها بهره ببرید. به عنوان مثال یک ترموستات مستغرق در موتورخانه تضمین سالم بودن و کارکرد طولانی مدت پمپ سیرکولاتور خطی گراندفوس را بر عهده دارد. یا یک ترموستات آنتی فریز (Antifreeze thermostat) از نوع مستغرق از یخ زدگی چیلر در حین کار جلوگیری می کند.

ترموستات گرمایش از کف

یکی از انواع تزموستات ها در صنعت تاسیسات ترموستات گرمایش از کف است که با استفاده از این تجهیز می توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی قابل ملاحضه ای نماییم و همچنین شرایط راحتی و اسایش خانواده را فراهم نماییم .

مزیت ترموستات

مزیت اقتصادی ترموستات

نکته: با پیشرفت تجهیزات تاسیساتی برخی ترموستات ها هم از چنین تغییراتی بهره برده اند. سابقا ترموستات ها همگی آنالوگ ساخته می شدند و به نوعی با ویژگی های مکانیکی عجین شده بودند. اما امروزه ترموستات دیجیتال با بهترین ملزومات کنترلی و دقیق ترین بازدهی بسیار کارآمد و پرطرفدار می باشند.

انواع ترموستات ایرانی

از شاخص ترین برندهای تولیدکننده ترموستات ایرانی می توان به ترموستات مرصوص، ترموستات اکولوکس، ترموستات تکبان و ترموستات سدنا اشاره کرد. مهم ترین حُسن ترموستات های ایرانی قیمت ارزان، خدمات ویژه فروشگاه ها و شرکت ها به همراه تنوع مدل برای تمام دستگاه های حرارتی و برودتی است. شرکت مرصوص تولید کننده تجهیزات کنترلی دیجیتال لمسی و آنالوگ زیبا برای بسیاری از لوازم تاسیساتی مانند ترموستات فن کویل، ترموستات داکت اسپلیت، ترموستات کولر گازی، هواساز و کلیدهای روشنایی است.

شرکت اکولوکس هم به طور اختصاصی تجهیزات کنترلی خود را به صورت دیجیتال و لمسی برای چند منظور خاص عرضه می کند. محصولات این کمپانی شامل: ترموستات اتاقی دو فصل، ترموستات روکار همه کاره و ترموستات گرمایش از کف می باشد. تمام محصولات شرکت اکولوکس دیجیتال می باشند.

شرکت سدنا هم از کمپانی های باسابقه بوده که محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کند. ویژگی مهم ترموستات سدنا طراحی زیبا و لمسی بودن صفحات آنها می باشد.

ترموستات ایرانی

انواع ترموستات ایرانی

انواع ترموستات خارجی

در طرف دیگر بهترین برندهای ترموستات خارجی هم تروستات هانیول (Honeywell)، ترموستات زیمنس (Siemens)، ترموستات اسمارت (Smart)، ترموستات جانسون کنترل (Johnson Controls)، کلایماست (Climaset) و نست (Nest) می باشند. به طور قطع بهترین ترموستات خارجی را می توان برند هانیول دانست که سابقه ای طولانی در زمینه تولید انواع ترموستات در جهان دارد. پس از آن برند زمینس، ترموستات کلایماست و نست را می توان نام برد. لازم به ذکر است که برند جانسون کنترل توسط برند هانیول خریداری شده است.

ترموستات خارجی

انواع ترموستات خارجی

مراجعه کنندگان محترم فروشگاه تخصصی ماناست می توانند با تماس توسط شماره های جهت مشاوره خرید و انتخاب انواع ترموستات اقدام نمایید.

۰۲۱۷۷۹۵۹۰۴۶ – ۰۲۱۷۷۹۵۸۱۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من