سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

آشنایی با سیستم VRF و نحوه عملکرد آن

Rate this post

سیستم‌های تهویه مطبوع در دو نوع مستقل و مرکزی تولید و عرضه می گردند. سیستم VRF (مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow) جزو سیستم تهویه مطبوع مرکزی و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های HVAC است که برای نصب در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری مناسب است. نصب و راه اندازی سیستم مولتی اسپلیت V.R.F بسیار تخصصی است و در صورت وجود کوچکترین نقص در طراحی یا راه اندازی، کل سیستم ساختمان دچار مشکل خواهد شد.

در این مقاله از سایت فروشگاهی ماناست به‌طور کامل با ساختار سیستم وی آر اف، انواع، مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

1- شناخت انواع سیستم های تهویه مطبوع

سیستم VRF مولتی وی

پییشرفت روزافزون تکنولوژی باعث شده که سیستم‌های تهویه مطبوع در انواع مختلفی از نظر تنوع کاربری، عملکرد و قیمت های متفاوت به بازار عرضه شوند. به همین دلیل انتخاب سیستم تهویه مطبوع از مباحث اساسی در کیفیت ساختمان ها است و اگر به اشتباه انتخاب شود خسارات مالی زیادی را به‌همراه خواهد داشت. پس بهتر است قبل از هر اقدامی با انواع سیستم تهویه مطبوع آشنا شوید:

  •  سیستم‌های تهویه مطبوع مستقل

سیستم‌ تهویه مستقل همانطور که از نامش پیداست، به صورت جداگانه برای هر واحد در نظر گرفته می‌شود. انواع سیستم های مستقل موجود در بازار از نظر کمترین قیمت تمام شده عبارتند از:

  • اسپلیت یونیت دیواری
  • داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی
  • سیستم مینی چیلر

بهترین محل نصب کندانسورهای سیستم‌های تهویه مستقل برای ساختمان‌هایی با حداکثر پنج طبقه “پشت بام” است. در مجتمع‌های بلند مرتبه نیز کندانسورها باید در تراس نصب شوند که دو مشکل اساسی دارد اول اینکه باید باید ملاحظات خاص در خصوص پوشش مطلوب معماری کندانسورها پیش بینی شود. دوم اینکه بخش قابل توجهی از مساحت تراس توسط کندانسور اشغال شده و این امر باعث تحمیل سرو صدای اضافی و برهم زدن آسایش ساکنین آپارتمان می گردد.

  • سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی

سیستم‌های تهویه مرکزی به ترتیب از کمترین قیمت تمام شده عبارتند از :

  • سیستم چیلر + فن کویل یا هواساز
  • سیستم VRF

کاهش مصرف برق واحدها خصوصا در فصل گرما و تامین آسایش ساکنین، از مهمترین مزایای سیستم تهویه مطبوع مرکزی به شمار می رود. همچنین سیستم‌های تهویه مرکزی فاقد کندانسور بوده و هزینه های معماری ناشی از ساخت تراس و استتار کندانسورها در نمای ساختمان را ندارند.

[button type=”3d” color=”” target=”” link=”https://manaset.com/product-category/air-condition/fan-coil/”]اقتصادی ترین فن کویل ها ی موجود در بازار .[/button]

2- آشنایی با سیستم VRF

سیستم مولتی وی سرمایش و گرمایش VRF که به نام VRV هم شناخته می‌شود اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین(DAIKIN) معرفی شد. سیستم‌ VRF در حقیقت انواع پیشرفته‌ای از سیستم‌های مولتی اسپیلیت بدون کانال است که علاوه بر تامین همزمان گرمایش و سرمایش، کاهش مصرف انرژی (خصوصا در فصل گرما) را فراهم می‌کند. سیستم وی آر اف از دو بخش “یونیت خارجی” و “چندین یونیت داخلی” تشکیل می‌شود. یونیت خارجی از کمپرسور و کندانسور تشکیل شده و باید در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب گردد. یونیت های داخلی یا هوارسان ها نیز داخل ساختمان و در فضاهای مختلف تعبیه می‌گردند.

مقاله مرتبط: ترموستات چیست

سیستم VRF

بسته به میزان بار برودت یا حرارت مورد نیاز و شرکت سازنده سیستم‌ VRF دارای یک زون که شامل یک یا چندین یونیت خارجی است که بهم متصل می‌گردند. یونیت‌های داخلی نیز در مدل ها و ظرفیت های مختلفی تولید می‌شوند. یونیت‌های داخلی سیستم مولتی وی، انواع مختلفی دارند اعم از دیواری، سقفی توکار و کاستی که بسته به معماری ساختمان و سلیقه مشتری انتخاب می‌شوند. پنل یونت دیواری از لحاظ ظاهری شبیه به پنل اسپلیت است. مدل سقفی توکار نیز برای نصب به کانال کشی مکش و دهش نیاز دارد و مدل کاستی نیز سقفی و بدون کانال است. در سیستم های VRF میتوان تا ۶۰ یونیت داخلی یا بیشتر را به شکل متصل به یک واحد خارجی متصل کرد.

فناوری سیستم VRF

در فناوری سیستم های VRF از کنترل‌های هوشمند، محرک‌های سرعت متغیر (VSD)، لوله‌کشی مبرد و بازیابی گرما استفاده شده است. همچنین در سیستم وی آر اف از موتورهایی با مبدل جریان (کموتاتور) الکترونیکی (ECM)، کمپرسورهای پیچی با محرک معکوس گر، کمپرسورهای چندتایی، پیکربندی‌های چندکاره، مداربندی پیچیده مبرد و روغن، برگشت‌ها، و کنترل‌هایی استفاده می‌شود. 

انواع یونیت داخلی سیستم vrf

انواع یونیت داخلی

  • سیستمی کاملا هوشمند

سیستم تهویه مرکزی VRF کاملا هوشمند است و به محض اینکه کوچکترین خطایی در سیستم یا در یونیت خارجی رخ دهد کد مربوط به خطای رخ داده به سرعت در صفحه کنترلر دستگاه نمایش داده می‌شود و اگر این احتمال وجود داشته باشد که خطای رخ داده به سیستم آسیب خواهد زد، سیستم بطور اتوماتیک خاموش می‌شود. در برخی موارد شما می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه متوجه علت بروز خطا شوید، اما در موارد دیگر برای رفع مشکل به تکنسین‌های متخصص نیاز خواهید داشت.

3- ساختار سیستم VRF

در سیستم وی آر اف یونیت خارجی و یونیت داخلی با دو لوله با عنوان liquid line (به معنی خط یا لوله مایع) و gas line (به معنی خط یا لوله گاز) به هم متصل میشوند (البته به جز مدل سه لوله ای). همانطور که اشاره شد یونیت‌های خارجی باید در معرض هوای آزاد و بدون سقف قرار بگیرند و به هیچ عنوان نباید آن‌ها را در محیط بسته قرار دارد. علاوه براین، اطراف یونیت خارجی سیستم VRF باید حداقل یک ونیم متر باز باشد. یونیت خارجی دستگاه‌های VRV به دلیل دارا بودن کمپرسورهای اینورتر بسیار کم صدا و بدون لرزش هستند، اما بهتر است روی شاسی مناسب قرار بگیرند و از لرزه گیر استفاده شود.

یونیت خارجی سیستم vrf

نمایی از چیدمان یونیت خارجی

4- انواع سیستم VRF

سیستم تهویه مطبوع VRF در دو نوع تولید و عرضه می گردند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سیستم GHP

سیستم GHP (مخفف کلمه gas heat pump)، نیروی محرک کمپرسور آن توسط یک موتور احتراق داخلی تامین می‌شود و با گاز لوله‌کشی شده شهری کار می‌کند. این سیستم از سیکل تبرید تراکمی بخار (به شکل هیت پمپ) استفاده می‌کند. به عبارت دیگر در سیستم GHP از یک موتور احتراقی گازسوز جهت تأمین کار مصرفی سیکل تبرید استفاده شده است.

سیستم VRF مدل GHP

ساختار سیستم GHP

  • سیستم EHP

در سیستم EHP (مخفف Electric heat pump)، نیروی محرک کمپرسور توسط یک الکتروموتور تامین می‌شود و با انرژی برق کار می‌کند.

سیستم VRF EHP

ساختار سیستم EHP

  •  تفاوت سیستم GHP و EHP

سیستم GHP و EHP هر دو جزو خانواده سیستم‌های وی آر اف هستند که با جریان متغیر مبرد می‌کنند. اصلی ترین تفاوت این دو سیستم در منبع تأمین کننده توان مصرفی سیکل تبرید است. در سیستم EHP یک الکتروموتور به کمپرسور متصل می باشد، اما در سیستم GHP این کار به وسیله یک موتور احتراقی گاز سوز انجام می‌گیرد.

5- سیستم VRF دو لوله ای – Heat Pump

چگونگی عملکرد سیستم VRF دو لوله ای

در سیستم مولتی اسپلیت VRF دو لوله‌ای، امکان گرمایش و سرمایش تمام واحدها به‌صورت همزمان وجود ندارد. درحقیقت در سیستم وی آر اف دو لوله ای در فصل گرما، کویل یونیت‌های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به‌عنوان یک اواپراتور برای تامین سرمایش عمل کرده و در فصل سرما، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به‌عنوان یک کندانسور برای تامین گرمایش عمل می کند.

6- سیستم VRF سه لوله ای – Heat Recovery

سیستم VRF سه لوله ای چیست

در سیستم مولتی وی سه لوله‌ای، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، به‌صورت همزمان وجود دارد. در این سیستم هر یونیت داخلی یک جعبه برق دارد و از سه لوله مجزا شامل خط مایع (Liquid)، مکش (Suction) و دهش (Discharge) منشعب می گردد.

به این ترتیب در یونیت سرمایشی، مسیر رفت خط مایع و برگشت خط مکش باز شده و کویل یونیت به‌عنوان یک اواپراتور عمل می‌کند. در یونیت گرمایشی نیز، مسیر رفت خط دهش و برگشت خط مایع باز شده و کویل یونیت به‌عنوان یک کندانسور عمل می‌کند.

  • تفاوت سیستم VRF دو لوله‌ای و سه لوله‌ای

معمولا کلیه واحدهای یک ساختمان در فصول گرم سال به سرمایش و در فصول سرد به گرمایش نیاز دارند، به همین دلیل استفاده از سیستم‌های VRF دو لوله‌ای برای این ساختمان ها بهترین انتخاب است. اما در مواردی که بعضی از فضاهای ساختمان باید خنک و برخی دیگر باید گرم شوند، باید از سیستم‌های سه لوله ای (یک لوله گرمایشی، یک لوله سرمایشی، و یک لوله برگشت) استفاده کرد.

7- مزایای سیستم مولتی وی VRF

  • تامین دمای مورد نیاز هر فضا به طور مستقل و مطابق با نیاز کاربر
  • فن یونیت داخلی سیستم وی آر اف از نوع اینورتر است و در صورت نصب صحیح صدای بسیار کمی دارد
  • در سیستم های وی آر اف مشکلاتی مانند رسوب گرفتن مبدل ها و تجهیزات مشابه وجود ندارد، در نتیجه هزینه تعمیر  و نگهداری سیستم VRF کم است
  • سیستم وی آر اف در حالت فول لود نسبت به چیلر حدود %۱۵ صرفه جویی در مصرف برق دارد 
  • بالابودن طول عمر قطعات دستگاه
  • کاربری راحت تر و آسان
  • امکان تامین سرمایش و گرمایش همزمان در سیستم VRF سه لوله ای
  • مصرف برق کمتر در مقایسه با کولر گازی و داکت اسپلیت (البته در فصول گرم سال)
  • در سیستم وی آر اف بر خلاف کولر گازی و داکت اسپلیت برای هر واحد نیاز به یونیت خارجی نیست. این مسئله علاوه برا اشغال فضای کمتر، به زیبایی نمای ساختمان لطمه ای وارد نمی‌کند.

کارشناسان ماناست با توجه به نیاز ساختمان شما، بهترین سیستم تهویه را پیشنهاد می دهند.

[button type=”3d” color=”” target=”” link=”https://manaset.com/contact-us//”]برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با مشاورین ماناست تماس حاصل فرمایید.[/button]

8- معایب سیستم VRF

  • از آنجاکه سیستم وی آر اف در فصول سرد سال برای تامین گرما از کمپرسور استفاده می‌کند، نسبت به سیستم‌های گرمایش معمولی مانند رادیاتور و حتی کولر گازی و داکت اسپلیت‌ها، مصرف برق بیشتری دارد. علاوه براین، با توجه به هزینه‌های بالای برق در ایران، بکارگیری سیستم‌های VRF در فصل سرما به صرفه نخواهد بود. البته در بعضی از انواع سیستم VRF امکان نصب کویل گرمایشی وجود دارد.
  • سیستم مولتی وی تکنولوژی پیچیده ای دارد و قیمت قطعات آن نسبتا گران است.
  • یکی از نگرانی‌های اصلی درخصوص استفاده از سیستم VRF، احتمال نشتی مبرد در این سیستم است که علاوه بر آسیب زدن به محیط زیست، هزینه زیادی را جهت بازسازی سیستم به دنبال دارد. چراکه در صورت نشت گاز مبرد، توازن فشار مبرد در داخل لوله‌ها از بین رفته و سیستم بایستی بعد از تخلیه کامل، مجدداً شارژ شود.

9- راهنمای خرید سیستم وی آر اف

  • انتخاب سیستم VRF نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با بار برودتی ساختمان تعیین شود.  پس یادتان باشد قبل از خرید اقدام به خرید سیستم مولتی وی حتما با یک کارشناس سیستم های تهویه مطبوع مشورت کنید.
  • گروه فنی و مهندسی ماناست با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تهویه مطبوع مرکزی، آماده ارائه انواع سیستم VRF (دو لوله‌ای و سه لوله‌ای) به مشتریان است. 
  • برندهای تایید شده سیتم وی آر اف از سوی شرکت فنی و مهندسی ماناست را در بخش خرید سیستم VRF مشاهده کنید.
  • امیدواریم که با این مقاله توانسته باشیم پاسخگوی بسیاری از سوالات شما باشیم. در صورتی که تجربه خرید محصول را داشته‌اید می‌توانید این تجربه خود را، در قسمت دیدگاه‌ها ثبت نموده و یا هر گونه پرسشی در ارتباط با خرید سیستم VRF ذهنتان را درگیر نموده است، در این قسمت مطرح نمائید تا کارشناسان متخصص ماناست در کمترین زمان ممکن شما راهنمایی کنند.

2 دیدگاه در “آشنایی با سیستم VRF و نحوه عملکرد آن

  1. ممنون از مقاله خوبتون

    1. ماناست گفت:

      ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من