سوالی دارید؟   ۰۹۱۹۳۰۱۵۰۴۱

4.3/5 - (27 امتیاز)
نقد و بررسی کامل سیستم گرمایش از کف

در این مقاله سعی کردیم سیستم گرمایش از کف را در تمامی ابعاد مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای انجام گرمایش از کف بگیرید.

همچنین شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

02177959046

 

گرمایش از کف چیست ؟

این روش گرمایش را می توان از دو طریق راه اندازی کرد  .

 گرمایش کف آبی :

در این نوع سیستم گرمایش‌از کف ، کف ساختمان با لوله های مخصوصی ، لوله کشی می شود و آبگرم درون آن ، به گردش در می آید که این فرایند باعث گرم شدن ساختمان میشود .

گرمایش از کف برقی :

در این روش سیم های حرارتی مخصوصی از کف ساختمان عبور داده می شوند و با وصل جریان برق ، این سیم ها شروع به تولید حرارت می کنند و باعث گرمایش ساختمان می شوند .

برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله زیر را  مطالعه نمایید .

سیستم کف گرمایش برقی

خدمات گرمایش از کف در تهران

خدمات گرمایش کف شامل سه بخش اصلی است :

۱. محاسبات و نقشه کشی گرمایش از کف

۲. فروش و  تهیه اقلام گرمایش کف

۳. نصب و راه اندازی گرمایش کف

این سه قدم جزء پکیج خدمات ماناست است که بصورت یکجا یا جزء به جزء به پروژه های ساختمانی در بالاترین کیفیت ارائه می گردد .

مجموعه ماناست طراح و مجری گرمایش از کف در تهران و سایر استان ها برای ساختمان های مسکونی - ادارای - تجاری - ویلایی - استخر و ... است .

این سامانه یک سیستم گرمایشی مدرن است و باید قبل از اجرا ، توسط تیم طراحی که متشکل از مهندسین تاسیسات است ، محاسبات بار حرارتی ( میزان پرت حراراتی ساختمان ) انجام شود تا میزان متراژ لوله ی مورد نیاز در ساختمان شما ،‌ معلوم گردد . این قسمت در کاهش هزینه های پروژه بسیار تاثیر گذار است .

گرمایش کف از جهت نحوه‌ گرم کردن فضا با دیگر روش ها (رادیاتور، فن کویل، هواساز و…) متفاوت است. این سیستم همان طور که از نامش پیداست گرما را از طریق کف ساختمان به محیط اطراف و افراد واقع در آن محدوده انتقال می‌دهد.

 

گرمایش کف به انگلیسی

در زبان انگلیسی گرمایش کف با نام های ( under floor heating ) و ( radiant heating ) شناخته می شود .

در این سیستم  لوله های 5 لایه یا تک لایه از سطح زیرین کف عبور داده می شود و پس از کف سازی، با عبور آب گرم از داخل لوله ها، کف مکان مورد نظر گرم شده و در نتیجه محیط ما گرم می شود.

مزایا و معایب گرمایش از کف

مزایا و معایب مختلفی برای این سامانه گرمایشی وجود دارد که باید به صورت مجزا به آنها پرداخته شود ؛ در ادامه در دو بخش مجزا به مزایا و معایب آن می پردازیم ؛

مزایای گرمایش کف

  • گرمای یکنواخت ؛ به دلیل وجود لوله کشی های این سیستم در سطح زیرین کف می توانید گرمای یکنواختی را در منزل یا دیگر فضاها حس کنید.
  • گرمایش مطبوع ؛ به احتمال زیاد برای شما پیش آمده باشد که در فصول سرد زمستان پاهای خود را در یک سطح گرم بگذارید یا روی آن بخوابید، چه حسی به شما دست داده است؟! این سامانه این تجربه را به شما می دهد که به سرعت گرم شوید و آرامشی لذت بخشی را تجربه نمایید.
  • خشکی کف ها در مناطق مرطوب ؛  به علت بالا بودن رطوبت و سردی کف در زمستان ، قطرات موجود در هوا باعث عرق کردن این سطوح می شود ، که این سیستم باعث خشک ماندن کف و در نتیجه حفاظت در برابر پوسیدگی و کاهش بیماری های تنفسی می شود.
  • خشک شدن کف سرویس ها ؛ گرم شدن کف باعث خشک شدن کف سرویس حمام و دستشویی می شود و گرمای مطبوع در کف پاها احساس مطلوبی برای شما فراهم می کند .
  • انعطاف پذیری در معماری ؛ با وجود این سیستم ، وسایل گرمازای دیگر مانند رادیاتور و فن کویل حذف خواهد شد و معماران و طراحان دکوراسیون داخلی دیگر دغدغه چیدمان و محدودیت های این تجهیزات را نخواهند داشت.
  • سیاهی بالای رادیاتور ها ؛ پدیده سیاهی بالای رادیاتور ها و فن کویل ها یکی از اصلی ترین شکایات خانم ها در فصل زمستان است که کف گرمایش این موضوع را برای شما حل می کند.
  •  آسایش و ایمنی بیشتر ؛ حذف رادیاتورها و فن کویل یعنی حذف اجسام نوک تیز و خطر آفرین که این موضوع در منازل و به خصوص مکان های حساس مثل مهد کودک ها و مدارس بسیار حائز اهمیت است .
  • مصرف بهینه انرژی ؛به علت دمای کم سیستم و همچنین نوع گرمایش آن که پیش تر در بخش اول به آن اشاره شد، میزان مصرف انرژی در این سیستم حدود 30 تا 40 درصد نسبت به سایر روش های گرمایشی کمتر است.

هر سیستم گرمایشی دارای محاسن و معایبی است که در زمان طراحی و اجرا نمی توان به 100% خوب رسید و همیشه نقاط ضعف وجود دارد.

کار یک مهندس طراح و یک مجری مجرب نزدیک شدن به بهترین و کم نقص ترین حالت ممکن است .

معایب گرمایش از کف

  • لَختی و کندی گرمایش فضا از لحظه روشن شدن تا گرم شدن فضا، حداقل 48 ساعت زمان لازم دارد؛ البته این مشکل با روشن کردن سیستم گرمایشی توسط سرایدار یا کنترل از راه دور، قابل حل است.
  • نیاز به سیستم کمکی ؛ در مناطقی که سرمای هوا زیاد است، ممکن است این سامانه به تنهایی امکان گرم کردن فضا را نداشته باشد و باید از یک سیستم کمکی بهره برد .

اگر این دو موضوع با دقت زیاد مورد بررسی و اقدام لازم قرار گیرد ، در مجموع این سیستم یک سیستم بسیار بی آزار و مطبوعی برای گرمایش ساختمان است .

ممنوعیت گرمایش از کف در اروپا

 اگر تحقیقاتی در این زمینه انجام داده باشید حتما مطالبی را از این دست مشاهده کرده اید که :

  • آیا گرمایش از کف سرطان زاست
  • گرمایش از کف از نظر طب سنتی چگونه است ؟
  • آیا برای کسانی که فشار خون دارند مضر است ؟
  • آیا گرد و غبارها و پُرزهای فرش را بلند می کند ؟
  • عامل ایجاد واریس است ؟
  • عامل پوکی استخوان در بدن انسان است ؟
  • سیستمی می‌باشد که سازمان استاندارد آن را رد کرده است ؟
  • و از این قبیل سوالات ...

همه این موارد را منابع علمی و رسمی دنیا مردود اعلام کرده اند .

یکی از دلایل علمی اینست که در گرمایش کف اصلا دما بالا تر از 35 درجه سانتی گراد نمی رود که این گرما بتواند پرز فرش را بلند کند یا واریس ایجاد کند !!

یادمان باشد این سامانه یک سیستم گرمایش تابشی است و شما گرما را مثل سیستم هایی مثل رادیاتور اصلا حس نمیکنید .

گرمایش از کف از نظر پزشکی

یکی از سوالات پر تکرار این سوال است که آیا این نوع گرمایش به بدن انسان آسیب میزند؟ و پزشکان آن را تایید یا رد کرده اند ؟ این موضوع را به صورت جامع در مطالب فوق شرح دادیم تا دغدغه ی شما به طور کامل رفع شود .

آیا گرمایش از کف ضرر دارد ؟

پس با توجه به موارد مذکور باید بگوییم که گرمایش از کف نه تنها ضرر ندارد بلکه نوع استاندارد و صحیح آن بسیار مطلوب و لذت بخش است .

فقط شرط آن اینست که اجرا آن باید توسط مهندسین و متخصصین این حوزه صورت پذیرد .

گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور و شوفاژ ؟

مقایسه گرمایش از کف با رادیاتور و شوفاژ یکی از سوالات رایج کارفرمایان محترم و افرادی که می خواهند از این سیستم گرمایشی استفاده کنند اینست که گرمایش کف بهتر است یا رادیاتور ؟ کدام یک بهتر گرما دهی دارند ؟ هزینه کدام بیشتر است ؟ و …

برای پاسخ به این سوالات باید به موارد زیر توجه کنیم :

گرمایش از کف یا رادیاتور

در تصویر سمت چپ ، نمای سیستم کف گرمایش و در سمت راست ، نمای یک سیستم گرمایشی مثل رادیاتور یا فن کویل را نشان داده ایم. در سیستم کف گرمایش ، دمای کف محیط در حدود 29 درجه سانتی گراد ثابت است و انرژی تابشی آن باعث گرم شدن اجسام و بدن انسان می شود.

اما در تصویر سمت راست ، هیچ وقت دمای کفِ مکان موردنظر به این مقدار نمی رسد و همیشه در پاهای خود احساس سرما می کنیم.

در مشاوره های بهینه سازی مصرف انرژی که توسط مجموعه ماناسِت صورت می‌گیرد یکی از راه های موثر در کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، استفاده از سیستم‌گرمایش‌از‌کف است.

گرمایش‌ از کف بهتر است یا رادیاتور ؟

یکی از سوالات پر تکراری ست که از ما پرسیده می شود . اگر اطلاعات دقیق و کاملی از مقایسه رادیاتور با سیستم گرمایش‌ از‌ کف می خواهید در این ویدئو به طور کامل به آن پرداخته ایم .

مقایسه گرمایش از کف و رادیاتور

در جدول زیر سیستم گرمایش‌ کف و رادیاتور را از نظر کارایی مقایسه کرده ایم تا شما مخاطب عزیز نسبت به این موضوع شفاف شوید :

 

سیستم گرمایشی با رادیاتورسیستم گرمایش کفی
نقاط ضعفنقاط قوتنقاط ضعفنقاط قوت
30 درصد مصرف انرژی بیشتر  کاهش مصرف انرژی
 گرم شدن ساختمان ظرف 4 ساعت پس از شروع به کار سیستمطولانی بودن زمان گرمایش (حدود 48 ساعت) 
اشغال بخشی از فضای ساختمان  راحتی در طراحی معماری بدون تجهیزات مزاحم
تیرگی و سیاه شدن پرده بالای رادیاتور ها   
تمرکز گرما در اطراف رادیاتور  گرمای یکنواخت و یکپارچه در کل فضا
 بدون نیاز به سیستم کمکی در اقلیم سردسیرنیاز به سیستم کمکی برای مناطق سردسیر 
سیستم گرمایش از کف
در چه ساختمان هایی از گرمایش کف استفاده می شود ؟
  • ساختمان های مسکونی ؛ از نوع آپارتمان ها، ویلا ها، برج ها و… امکان استفاده از این سیستم را داد.

گرمایش‌از‌کف

  • مکان های ورزشی ؛ مانند استخر ها، زمین های فوتبال، زمین‌های تنیس، گلف و از این قبیل به منظور خشک کردن زمین و جلو گیری از یخ زدگی، قابلیت بهره برداری از این سیستم را دارند.
  • معابر و رمپ ها ؛ برای خشک کردن زمین و ذوب کردن یخ و برف و همچنین جلوگیری از یخ زدگی معابر، رمپ ها، بام ها، باندهای فردوگاه، آشیانه هواپیما و سطوحی از این دست می توان از کف گرمایش و تجهیزات گرمایش از کف بهره برد.
  • گلخانه ها :گرمایش‌از‌کف گلخانه یکی از کاربردهای بسیار موثر سیستم کف گرمایش در گلخانه ها است. اگر  بستر گیاه گرم شود رشد و نمو آن در شرایط بسیار عالی انجام میشود .

همچنین با این سیستم گرمایشی دیگر نیاز به گرم کردن فضای گلخانه نیست و فقط همین سامانه برای گلخانه دمای محیط را به دمای مطلوب می رساند و باعث کاهش مصرف سوخت در گلخانه می شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر ” مقاله گرمایش گلخانه “ را مطالعه نمایید .

گرمایش از کف صنعتی

یکی از پر بارده ترین و کارآمد ترین سیستم های گرمایشی برای مراکز صنعتی مثل کارخانجات ، استفاده از سیستم گرمایش از کف است .

یکی از بزرگترین چالش ها در سالن های صنعتی و تولیدی مصرف بیش از حد سوخت برای گرمایش سالن هاست .

چون تمام سیستم های گرمایشی مثل فن کویل ، هواساز ، بخاری های فن دار و ... باید هوای محیط را گرم کنند تا دمای سالن به حد استاندارد برسد . این گرم کردن هوا مساوی ست با صرف انرژی بسیار زیاد . ولی در سیستم های تابشی مثل گرمایش از کف ما هوا را گرم نمی کنیم .

در واقع به افراد از طریق کف انرژی گرمایی تشعشعی می دهیم و افراد در این فضا بسیار راحت در دمای مورد نیاز و استاندارد فعالیت می کنند .

هزینه گرمایش از کف

 قیمت گرمایش از کف تخت تاثیر عوامل زیر است :

  • نوع کاربری ساختمان
  • اقلیم و محل جغرافیایی ساختمان
  • میزان عایق بندی ساختمان
  • نوع کنترل سیستم گرمایش‌از‌کف

برآورد قیمت این سیستم  یکی از سوالات و دغدغه های مهم کارفرمایان و افرادی ست که می خواهند گرمایش کفی را برای منزل یا پروژه ی خود اجرا نمایند .

محاسبه قیمت گرمایش از کف

قیمت گرمایش از کف

نحوه برآورد هزینه گرمایش از کف با مشخص کردن عوامل و ابعاد مختلف پروژه تعیین می شود که در این مقاله به آنها می پردازیم .

قیمت گرمایش از کف ۱۴۰۲

شیوه ی کنترل دما اصلی ترین پارامتر در قیمت تمام شده این سیستم گرمایشی است که شامل دو روش " کنترل دستی " و " کنترل اتوماتیک " است.

کنترل دستی دما در گرمایش کف چیست ؟

لوله های اصلی آب گرم که از پکیج یا موتورخانه به سمت قسمت ها و بخش های مختلف ساختمان هدایت می گردند به دستگاهی به نام  " کلکتور یا منیفولد گرمایش کف "متصل می شوند که وظیفه تقسیم آب گرم در لوله های کف ساختمان را بر عهده دارد .

قیمت کلکتور گرمایش از کف چیست ؟

کلکتور گرمایش از کف وظیفه تقسیم آب گرم بین مدارهای گرمایش از کف را بر عهده دارد. به معنای دیگر آب گرم پکیج یا موتورخانه با یک لوله قطور وارد کلکتور شده و کلکتور آب گرم را بین مدارهای کف تقسیم می کند.

برای خرید کلکتور گرمایش از کف می توانید به صفحه مربوطه وارد شوید .

یکی دیگر از وظایف کلکتور قطع و وصل کردن جریان آب در مدارها است. به این معنی که در صورتی که هر کدام از قسمت های ساختمان به میزان لازم گرم شود باید جریان آب این مدار قطع شود.

در واقع هر فضایی در ساختمان دارای یک مدار آب گرم مجزا در کف خود است که یک سر مدار به کلکتور رفت و سر دیگر آن به کلکتور برگشت متصل می شود .

روی هر انشعاب یک شیر قطع و وصل قرار دارد که به صورت دستی و توسط افراد قطع و وصل می شود . به این صورت که با بالا رفتن دما فرد حاضر باید شیر مدار را ببندد و در صورت سرد شدن فضا باید شیر را باز نماید .

کنترل اتوماتیک دما در گرمایش‌از‌کف چیست ؟

در روش از شیر برقی به جای شیر دستی و یک دماسنج استفاده می شود . به این صورت که موقع بالا رفتن دما از دمای دلخواه ما دماسنج یا همان ترموستات که روی یکی از دیوار های اتاق نصب شده فرمان قطع مسیر را به شیر برقی روی کلکتور صادر میکند و به این ترتیب دما دیگر افزایش پیدا نمیکند .

و هنگامی که دما کمتر از حد تنظیمی ترموستات برود ، فرمان وصل شیر برقی صادر و جریان آب گرم در لوله های کف اتاق بر قرار می شود .

حال که این سیستم گرمایش از کف را شناختیم می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه نوع کنترل در قیمت این سامانه گرمایشی تاثیر گذار است .

در روش اتوماتیک به دلیل استفاده از تجهیزات کنترلی و دارای تکنولوژی ساخت که عمدتا هم ساخت کشورهای اروپایی هستند قیمت حدود 60 درصد نسبت به نوع دستی بالاتر است .

مثلا شیر های برقی ، خود کلکتور و همچنین ترموستات تجهیزاتی هستند که با نوع دستی کاملا متفاوت و دارای حساسیت های بالا در ساخت هستند .

قیمت گرمایش از کف در تهران ، شمال - مشهد ، اصفهان و ... چقدر است ؟

عامل دومی که در قیمت کف گرمایش تاثیر گذار است مربوط اقلیم و محل جغرافیایی پروژه است .

در واقع اگر محل ساختمان ما در اقلیم سردسیر باشد میزان لوله کشی ها بیشتر می شود و به طبع آن کلکتور ها انشعابات بیشتری خواهند داشت .

همچنین منبع گرما زا که پکیج یا موتورخانه است باید بزرگتر و قوی تر باشد .

و بالعکس آن هم صادق است هر چه اقلیم گرم تر باشد سیستم کوچکتر و متریال مورد استفاده در آن کمتر خواهد شد .

میزان عایق بودن ساختمان چقدر در هزینه ها موثر است ؟

در این بخش نوع مصالح به کار رفته در ساخت بنا مورد ارزیابی قرار می گیرد . مثلا میزان عایق بودن سقف و دیوارها بررسی میشود . هرچه مصالح درجه عایق بودنشان بیشتر باشد تجهیزات گرمایش از کف هم کمتر و کوچکتر می شوند .

لیست قیمت گرمایش از کف

برای دریافت لیست قیمت های مربوط به تجهیزات گرمایش از کف می توانید به صفحه صفحه لیست قیمت لوازم گرمایش کف مراجعه فرمایید یا برای مشاوره مستقیم با کارشناسان فنی ماناست با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

02177959046 - 02177958135 -
09193015041

هزینه گرمایش از کف نسبت به رادیاتور

 مقایسه قیمت سیستم گرمایشی در کف با رادیاتور برای پروژه ای در تهران در سال ۱۴۰۲ یک واحد 100 متری :

گرمایش کف با سیستم کنترل اتوماتیکگرمایش کف با سیستم کنترل دستیسیستم گرمایش با رادیاتور
۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان

جهت خرید و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 02177959046 -02177958135 (متخصصین ماناست) تماس بگیرید.

گرمایش از کف با پکیج یا موتورخانه ؟

دمای مناسب پکیج برای گرمایش از کف

حداکثر دمای آبگرم برای سیستم گرمایش از کف ۴۰ درجه سانتیگراد است . این دما هم در سیستم هایی که دارای موتورخانه هستند باید رعایت شود و هم برای سیستم هایی که با پکیج گرم می شوند الزام آور است .

هر سیستم گرمایشی نیاز به یک منبع تولید گرما دارد. منابع تولید گرما در ساختمان های مسکونی، پکیج یا موتورخانه است .

در بعضی از ساختمان ها پیشنهاد ما استفاده از پکیج است و در بعضی دیگر استفاده از موتورخانه بهتر است .

برای مثال یک ساختمان ویلایی که دارای زیر بنای ۲۰۰ متر مربع به همراه استخر و جکوزی است گزینه پیشنهادی ما استفاده از موتورخانه برای گرمایش کف است . چون با یک موتورخانه همه نیاز های گرمایشی خود را پوشش می دهد .

اگر اطلاعات کاملی درباره پکیج گرمایش کف ، نحوه اتصال آن به سیستم ، انتخاب ظرفیت مناسب و … را می خواهید مقاله زیر را مطالعه فرمایید .

پکیج مناسب برای کف گرمایش

پکیج مناسب برای گرمایش کف پکیجی است که بتواند آب را در تمام سیستم سیرکوله نماید و همچنین دمای مناسب و استاندارد را در سیستم گرمایش بصورت پایدار اعمال نماید .تصویر زیر مربوط به یکی از پروژه های گرمایش کف شرکت ماناست است که در منطقه میرداماد تهران  طراحی - تامین کالا و اجرا شده است .

گرمایش از کف با پکیج و موتورخانه

گرمایش از کف و پارکت

اگر پارکت و گرمایش‌ کف با هم استفاده شوند چه مشکلی ایجاد می شود ؟

مصالحی که در کف نهایی ساختمان استفاده می شوند برای سیستم گرمایش‌از‌کف مهم است .

میزان انتقال حرارت این مصالح تاثیر بسیار زیادی در عملکرد سیستم دارد .

مثلا سنگ و سرامیک، گرمای سیستم را نسبت به کفپوش های چوبی (پارکت) و پلاستیکی (لمینت) بسیار بیشتر و سریعتر به محیط ساختمان انتقال می دهد و این امر باعث می شود فضای منزل زودتر گرم شود .

چنانچه بخواهیم کفپوش نهایی ساختمان از پارکت یا لمینت باشد باید طراحی و محاسبات دقیق باشد تا عملکرد سیستم دچار نقصان نشود .

پس گرمایش‌از‌کف با پارکت قابل انجام است منتها باید محاسبات بر مبنای این نوع کفپوش انجام گردد .

 اجرای گرمایش از کف

اجرای گرمایش از کف نیازمند مقدماتی است که بدون آنها مشکلات زیاد و بعضا جبران ناپذیری برای ما ایجاد می گردد .

قبل از اینکه وارد اجرا گرمایش‌از‌کف شویم باید موارد زیر را مشخص و تعیین نماییم .

  • محاسبات و نقشه کشی - محاسبه متراژ لوله کشی  :

از عوامل مهم در میزان گرم کنندگی فضا در این سیستم، طول لوله های عبوری از کف، فاصله بین لوله ها و دمای آب ورودی و خروجی به سیستم است.

مرحله محاسبات کف گرمایش یکی از مهمترین مراحل پروژه است.

این مقادیر بر اساس فاکتورهای متعدد از جمله محل جغرافیایی پروژه، میزان عایق بودن ساختمان، نوع کاربری ساختمان، نوع سیستم گرم کننده ( منبع تولید گرما ) و … مورد بررسی و توسط مهندسین تاسیسات مکانیکی محاسبه می شود.

پس از انجام محاسبات ، طراحی نقشه گرمایش کف ساختمان شروع می شود که در آن محل عبور لوله ها، تراکم لوله در واحد سطح بنا ، مدل چرخش لوله ها در کف و … ترسیم می گردد.

نکته اجرایی مهم :

در بسیاری نمونه ها دیده شده که مجری ، بدون نقشه اقدام به لوله کشی نموده و به علل مختلف ، ازجمله بالانس نبودن سیستم ، فضای محیط یا گرم نشده یا آزار دهنده گرم شده است.

محاسبات گرمایش از کف

قبل از شروع به اجرای گرمایش‌از‌کف باید محاسبات فنی صورت پذیرد تا این سامانه گرمایشی در بالاترین راندمان ممکن عمل نماید . مراحل محاسبات گرمایش به شرح زیر است :

  • محاسبه بار حرارتی ساختمان به این معنی که در سردترین موقع سال ( مثلا 10 بهمن ساعت 4 بامداد ) در هر ساعت چقدر گرما به خارج ساختمان هدایت می شود .
  • محاسبه دمای سیستم
  • حاسبه جریان مورد نیاز مدار های لوله کشی
  • مشخص کردن تعداد مدارها
  • برآورد میزان تراکم لوله های کف در هر متر مربع

بعد از تعیین کلیه موارد بالا باید وارد فاز بعدی که نقشه کشی است شویم .

طراحی سیستم گرمایش کف

برای طراحی گرمایش کف باید با اطلاعات فاز محاسبات شروع به طراحی نماییم . طراحی سیستم گرمایش‌کف شامل موارد زیر است :

  • تعیین محل قرار گیری کلکتور
  • تعیین محل عبور لوله های اصلی ورودی به کلکتور
  • ترسیم نقشه های لوله کشی
  • تعیین محل نصب ترموستات های کنترل دما
  • شانه گذاری و نصب لوله ها

پس از اتمام مراحل عایق کاری لازم است برای نصب لوله ها عمل شانه گذاری انجام شود.

شانه گذاری برای سهولت در تعیین محل عبور لوله و فیکس کردن آن بسیار ضروری می باشد.

عایق کاری گرمایش از کف

عایق گرمایش کف - ماناست

  • سربندی کلکتور ها

پس از اتمام لوله کشی، باید لوله ها را در محل نصب کلکتور جمع آوری کرده و آنها را به کلکتور سربندی کنیم.

  • تست و آبگیری اولیه

پس از اتمام عملیات لوله کشی ، لازم است سیستم بصورت کامل تست شود.

برای این منظور، آب با فشار 4 بار در سیستم شارژ می شود. نشتیهای احتمالی را رفع کرده و حداقل ۲۴ ساعت زیر این فشار نگه می داریم.

چنانچه هیچ کاهش فشاری نداشته باشیم، وارد مرحله بعد یعنی بتن ریزی می شویم .

نکته: مدت زمان لوله کشی تا مرحله بتن ریزی باید حداقل زمان ممکن باشد؛ چون هرگونه رفت و آمد بر روی لوله ها، به علت آسیب پذیری بالا، ممکن است باعث سوراخ شدن یا شکستن یا له شدن لوله ها می شود .

جزییات نصب کلکتور گرمایش از کف

  • کلکتور گرمایش کف لازم است جایی قرار گیرد که امکان دسترسی به آن آسان و بدون هیچ مزاحمتی باشد.
  • قسمت زیرین باکس کلکتور، از کفِ تمام شده، حداقل 35 سانتی متر بالاتر باشد.
  • تا آنجا که ممکن است، در اتاق های خواب و محل هایی که به سکوت احتیاج است نصب نشود.
  • تا آنجا که می شود در جایی نصب گردد که اگر به هر دلیلی نیاز به باز کردن اتصالات یا سرویس شیرآلات کلکتور باشد، آبِ خروجی به وسایل منزل آسیب نرساند.

بتن ریزی گرمایش از کف

یکی از نکات کلیدی در این سیستم مرحله بتن ریزی است که در این مرحله لازم است نوسانات دمایی را که موجب انبساط و انقباض بتن می شود به حداقل ممکن برسانیم.

بتن ریزی گرمایش از کف

بتن ریزی گرمایش کف - پروژه لواسان سال 1393 - ماناست

به همین منظور توصیه می کنیم قبل از بتن ریزی درها و پنجره های ساختمان را نصب کنید که هوای بیرون به داخل منتقل نشود و بتن در شرایط نسبتا پایدار سفت شود.

بتن مورد نیاز برای دارای عیار ۳۰۰ است. افزودنی بتن هم لازم است که باید طبق توصیه فروشنده با بتن ترکیب شود. ضخامت بتنِ بین 2 تا 3 سانتی متر است که این ارتفاع از روی لوله ها ، لحاظ می شود.

زمان لازم برای خشک شدن بتن قابل استفاده بودنِ سیستم، حداقل یک هفته می باشد و توصیه اکید می شود آبیاری بتن را به صورت مرتب در دستور کار خود قرار دهید.

درز انبساط گرمایش کفی

حتما بین زون ها و مدار های سیستم خود یک درز انبساطی منظور نمایید تا انبساط و انقباض بتن باعث ترَک خوردن و آسیب دیدنِ کف سازی شما نشود.

یکی دیگر از مواقعی که ملزم به نصب درز انبساطی (Expantion joint) هستیم، هنگامی است که فضای ما در یک کف یکپارچه، بیش از ۴۰ متر مربع مساحت داشته باشد یا طولی بیش از ۸ متر داشته باشیم.

0919-3015041

گرمایش کف چگونه است؟

در این مدل گرمایش ، حرارت موجود در قسمت زیرین کف از طریق دو پدیده فیزیکی باعث گرم شدن محیط می شود.

پدیده اول؛ کنوکسیون طبیعی

در این پدیده، هنگامی که کفِ محیط گرم می‌شود هوای نزدیک به سطح گرم شده، و بالا می رود. در این هنگام، هوای سردی که در بالای محیط قرار داشته به سمت پایین برمی گردد.

در نتیجه، یک چرخش هوایی ایجاد می شود که به آن کنوکسیون طبیعی  می گویند.

پدیده دوم؛ تابش

گرمایش از طریق تابش و هدایت آن

چون کف گرم شده و دمای آن از سایر نقاط بیشتر است، این اختلاف دمایی باعث تابش انرژی گرمایی از سطحِ گرم شده به بخش های دیگر می گردد؛ در نتیجه بدن انسان و هر جسمی که در معرض این تابش حرارتی قرار گیرد گرم می شود.

نکته مهم این است که بیش از 90% گرم کنندگی فضا، در این سامانه گرمایشی ، از طریق تابش است و گرم کنندگی از طریق کنوکسیون طبیعی، بسیار ناچیز است.

و در واقع مکانیزمِ گرمایش در این سیستم ، تابش است و به همین خاطر میزان مصرف انرژی در این روش، نسبت به سایر روش ها، به طور چشم گیری کاهش یافته است.

طراحی و اجرای گرمایش کف

تیم فنی و مهندسی ماناست جهت تامین آسایش و صرفه جویی در وقت و هزینه شما عزیزان، علاوه بر فروش و تامین تجهیزات ، در زمینه مشاوره، طراحی، نظارت، نصب و راه اندازی تاسیسات مکانیکی ساختمان فعالیت دارد.

امیدواریم که با این مقاله توانسته باشد پاسخگوی بسیاری از سوالات شما بوده باشیم و در صورتی که تجربه همکاری با ماناسِت را داشته‌اید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها ثبت کنید و یا هر گونه پرسشی که ذهنتان را درگیر کرده است، در این قسمت بپرسید تا کارشناسان متخصص ماناسِت شما را در این امر، با کمترین زمان ممکن، راهنمایی کنند.

جهت اجرا و دریافت مشاوره سیستم گرمایش کف  با شماره  02177959046 و 02177958135 تماس حاصل نمائید.

 

عیب یابی سیستم گرمایش از کف

این سامانه گرمایشی هم مانند دیگر سیستم های تاسیساتی دچار مشکلاتی می شود که باید عیب یابی و نسبت به رفع عیوب اقدامات لازم صورت پذیرد .

موارد زیر اهم مشکلاتی که ممکن است در سیستم های گرمایش کف ایجاد شود :

چرا گرمایش از کف کار نمی کند ؟

  • عدم توازن در متراژ لوله کشی

اگر نسبت طول لوله های گرمایش کف نسبت به یکدیگر متناسب نباشند باعث می شود سیستم از حالت بالانس خارج شده و توزیع جریان آب در مدارهای لوله کشی توازن نداشته باشد و این مسئله باعث می شود که بخش هایی گرم و بخش هایی از فضا سرد باشند .

علت گرم نشدن گرمایش از کف

عوامل متعددی باعث کار نکردن و گرم نشدن گرمایش کف شوند که در زیر به موارد اصلی اشاره می نماییم :

  • طول لوله کشی هر یک از مدارهای سیستم نباید بیش از 90 متر باشد.
  • اختلاف طول هر یک از مدارها نسبت به یکدیگر نباید از 30 درصد تجاوز کند.
  • انتخاب پمپ مناسب برای مدار ، عامل مهمی در اجرای این سیستم است که این پمپ باید توانایی تامین دبی لازم و غلبه بر افت فشار سیستم را داشته باشد.
  • لازم است سیستم کنترل دما طبق اصول و استاندارهای فنی نصب شود.
  • دمای منبع گرمایشی، نباید بیش از 50 سانتی گراد باشد.
  • اگر منبع تولید گرما موتورخانه است، باید از مبدل های حرارتی برای کاهش دمای آب گرمِ دیگ استفاده شود .
  • اگر منبع تولید گرما پکیج است باید از کلکتورهای مخصوص به نام پوش استفاده شود.

در این نوع سیستم ها و با استفاده از این نوع کلکتور ها می توان رادیاتور ها یا حوله خشک کن ها را هم گرم کرد و نیز سیستم گرمایش را به دمای استاندارد رساند.

اشکال در ترموستات و شیر برقی ها :

دومین علت گرم نشدن گرمایش  کف که می توان به آن اشاره کرد مربوط به سیستم هایی است که دارای سیستم کنترل اتوماتیک هستند و به آنها سیستم های ترموستاتیک می گوییم .

در گرمایش ازکف ترموستاتیک جریان آب از طریق ترموستات و یک شیر برقی کنترل می شود که اگر برق ورودی به ترموستات به هر دلیل قطع شود یا ترموستات فرمان وصل به شیر برقی را ندهد در نتیجه شیر برقی هم وصل نشده و قسمت مربوطه گرم نخواهد شد .

هواگرفتن و عدم جریان آب در سیستم یکی از دلایل عمده است که در زیر آن را شرح می دهیم .

چکونه گرمایش از کف را هوا گیری کنیم ؟

برای هواگیری سیستم باید مراحل زیر را انجام دهیم و این را در نظر بگیریم که باید هر مدار را جداگانه هواگیری نماییم .

  • پمپ سیرکولاتور را خاموش نمایید .
  • تمام شیر های رفت و برگشت را از روی کلکتور گرمایش کف ببندید .
  • شیر رفت و برگشت یک مدار را باز نمایید .
  • پیچ هواگیری روی کلکتور را باز نمایید تا هوای سیستم خارج شود .
  • بعد از تخلیه هوا پیچ هواگیری را ببندید .
  • برای باقی انشعابات همین مسیر را تکرا نمایید .

بعد از هواگیری می توانید پمپ سیرکولاتور را روشن نمایید .

حد اکثر دما در گرمایش از کف

کنترل دما در سیستم گرمایش از طریق قطع و وصل جریان آب داخل سیستم اتفاق می افتد .

این قطع و وصل جریان از دو طریق انجام میشود .

گرمایش از کف ترموستاتیک

 کنترل اتوماتیک گرمایش کف :

در این روش تنظیم دما در محیط با تجهیزات کنترلی و سنسورهای حرارتی انجام میشود .

لوله های واقع در کف دارای طول استاندارد حدود 90 متر هستند . سر و ته این لوله ها به یک کلکتور یا منیفولد اصلی متصل می شود که وظیفه تقسیم آب گرم درون هر یک از مدارهای لوله کشی را بر عهده دارد .

روی این کلکتور ها یک عدد شیر برقی نصب می شود و از طریق سنسور دمای نصب شده در اتاق قطع و وصل می شود . به این معنا که در صورت بالا رفتن دما از حد تعیین شده ترموستات فرمان قطع شیر برقی را صادر می کند و جریان آب گرم آن مدار قطع شده  و دمای محیط بالا تر از حد تنطیم شده روی ترموستات نمی رود .

در این حالت دمای اتاق به علت تبادل حرارت با محیط بیرون شروع به کاهش می کند و از حد تنظیم شده روی ترموستات پایین تر می رود . در این زمان ترموستات شیر برقی مربوط به خود را باز می کند و گردش آب گرم در لوله های اتاق بر قرار می شود و مجددا دما بالا می رود . و این چرخه مدام تکرار می شود .

کنترل دستی دما در گرمایش کف

در این روش عمل قطع و وصل جریان آب توسط افراد حاضر در ساختمان انجام می شود . به این معنا که در صورت احساس گرمای زیاد توسط فرد حاضر در اتاق ، شیر موجود در مدار لوله کشی اتاق مورد نظر توسط فرد و کاربر آن فضا به صورت دستی بسته می شود .

و در صورت سرد شدن اتاق کاربر باید شیر را باز نماید . و این کار به صورت مداوم انجام می شود .

آسایش و راحتی افراد در روش گرمایش از کف ترموستاتیک اتفاق می افتد .

گرمایش از کف برای استخر

فضای پیرامونی کاسه استخر ها معمولا نسبت کمتری به مساحت کاسه استخر دارند و این مسئله باعث می شود که از سیستم گرمایش کف برای گرم کردن محیط استخر استفاده نماییم .

در استخر ها برای گرمایش فضا باید از سیستم های گرمایشی مثل هواساز ها یا فن کویل های سقفی بهره جست .

ولی برای خشک کردن کف ها و ایجاد حس خوشایند گرما در پای شناگران و افراد در استخر گرمایش از کف گزینه بسیار کارآمد و مطبوعی به حساب می آید .

البته در استخر هایی که مساحت پیرامونی آنها نسبت به مساحت گود استخر برابر یا بیشتر است می توان از این سیستم گرمایشی برای استحر استفاده نمود .

 

پکیج یا موتورخانه مناسب برای گرمایش از کف چیست ؟

این یک سوال خیلی مهم و اساسی است.

هر سیستم گرمایشی نیاز به یک منبع تولید گرما دارد از آنجایی که مطلعید منابع تولید گرما در ساختمانهای مسکونی، پکیج یا موتورخانه است و این یکی از نکات کلیدی گرمایش کف است.

حال سوال اینجاست که در گرمایش از کف از پکیج استفاده نمائیم یا از موتورخانه ؟

اجازه بدهید قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که برای گرمایش کف ” موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج ؟ ”

با دانستن این مزایا و معایب شما می توانید یک پکیج یا موتورخانه مناسبی انتخاب کنید.

موارد زیر بخشی از مزایا و معایب است.

  1. در ساختمان های بزرگ موتورخانه محدودیتی برای تامین گرمایش ساختمان ندارد ولی پکیج محدودیت طرفیت گرمایش دارد.
  2. ایمنی در موتورخانه به دلیل بیرون بودن از فضای خانه ( خطر گار گرفتگی یا انفجار و … ) بسیار بالا تر از پکیج است.
  3. عدم ورود سرویس کار به داخل منزل برای تعمیر و نگهداری یا سرویس های دوره ای موتورخانه ؛ که در پکیج چنین نیست.
  4. میزان خرابی و سرویس و نگهداری موتورخانه بسیار کمتر از پکیج است.
  5. هزینه تعمیرات موتورخانه بر کل واحد ها سهم بندی می شود که در پکیج اینطور نیست.
  6. وجود دستگاه های پشتیبان در موتورخانه ( دیگ و پمپ های استندبای )  که در صورت خرابی هر یک، دستگاه جایگزین می تواند ادامه دهد.
  7. برای ساختمان های کوچک پکیج گرینه مناسبی است.
  8. امکان وجود کنتور گاز مستقل برای هر واحد آپارتمان و استقلال در مدریت هزینه های خانوار در پکیج.
  9. وجود نواسان شدید دمای آب گرم در پکیج که در موتورخانه دمای آب گرم یکنواخت است.
  10. چون در پکیج اولویت گرمایش با آب گرم مصرفی است، باز بودن زیاد آب گرم موجب خاموشی و کاهش دمای سیستم گرمایشی ( رادیاتور ها و گرمایش کف ) منزل می‌گردد تا دمای آب گرم را بالا نگه دارد ولی در موتورخانه اینطور نیست و مصرف همزمان آب گرم و سیستم گرمایشی هیچ محدودیتی ندارد.
  11. تعداد زیاد سرویس های دوره ای کوتاه مدت به خصوص اسید شویی مبدل های آب گرم در پکیج یک از معایب آن است؛ که در موتورخانه تعداد سرویس‌های دوره‌ای بسیار کمتر است.

 

حال سوال اصلی اینست که آیا پکیج مناسب گرمایش کف است یا خیر ؟

به طور کلی مواردی که در بالا ذکر کردیم به جهت شفاف سازی شما نسبت به این موضوع است و نمی‌توان نسخه کلی برای همه ساختمان ها با کاربری های مختلف تجویز نمود. توصیه ما اینست که برای اینکه انتخاب صحیح و بی نقصی داشته باشید با مهندسین مشاور و متخصصینی که دارای تجربه اجرایی در این صنعت هستند مشاوره نمایید.

ماناست همواره در کنار شماست...

از آنجایی که تیم فنی و مهندسی ماناست،جهت تامین آسایش و صرفه جویی در وقت و هزینه شما عزیزان،

علاوه بر فروش اینترنتی و تحویل سریع .محصولات، در زمینه مشاوره، طراحی، نظارت، نصب و راه اندازی انواع پروژه‌های ساختمانی نیز فعالیت دارد  امیدواریم که با این مقاله توانسته باشد پاسخگوی بسیاری از سوالات شما بوده و در صورتی که تجربه همکاری با ماناست را داشته‌اید .

26 دیدگاه در “گرمایش از کف – طراحی ، اجرا و هزینه

  1. شیرین گفت:

    مطلب بسیار کامل، مفید و جامعی بود. ممنونم ????

  2. آرزو بلالی گفت:

    از توضیحات مبسوط و عالی تان سپاسگزارم مطالب بسیار مفید و تخصصی ارائه شده است

    1. ماناست گفت:

      ممنون از لطف شما خانم بلالی

  3. نادر گفت:

    درود بر شما. ویلایی در شیراز اجرا کردم با گرمایش از کف لطفا بفرمایید جهت تامین رطوبت لازم ( بدلیل خشک شدن هوا ) چکار باید کرد. تشکر

    1. ماناست گفت:

      با سلام جناب نادر
      گرمایش از کف به دلیل نوع گرمایش آن که تابش است و دمای کف در آن نباید بیش از 40 درجه سانتی گراد شود ، عملا باعث خشکی فضا نمیشود.
      منتها برای افزایش رطوبت راه کارهای زیادی است مثل نصب دستگاه رطوبت ساز خانکی
      ممنون از توجه شما

  4. حمیداخوان گفت:

    سلام
    برای افزایش سرعت گرم شدن کف درگرمایش ازکف بمن پیشنهادداده اندازبراده های فلزات دربتن روی لوله هااستفاده کنم آیااین توصیه شده است
    چه نوع بنتی بتن رساناتری است ازنظرنوع ماسه و.میزان سیمان آیاافزودن ماسه بادی به بتن ضریب هدایت حرارتی راافزایش میدهدمیزان هواکاهش میابد

    1. ماناست گفت:

      سلام آقای اخوان
      کلا طبق استاندارد های معتبر شما مجاز به استفاده از بتنی هستنید که در آن از افزودنی بتن یا روانکننده استفاده کرده باشید تا کلیه خلل و فرج های بتن را از بین ببرید .
      در گرمایش از کف هدف گرم کردن بتن تا دمایی مشخص است و از حدی بالا تر عملا کارایی خاصی برای شما نخواهد داشت .
      سرعت گرم شدن بتن رابطه مستقیم با دبی آب در گردش دارد .

  5. مجیدعدالتی گفت:

    سلام
    مطالب شما خیلی جامه و مفید بود

  6. مجیدعدالتی گفت:

    سلام
    مطالب شما خیلی جامه و مفید بود ❤

    1. ماناست گفت:

      ممنون از توجه شما

    2. ماناست گفت:

      ممنونیم از شما جناب عدالتی عزیز

  7. مسعود گفت:

    سلام وقت بخیرمطالب بسیار کامل بودن
    لطفا درباره دمای استاندارد گرمایش از کف توضیح دهید.

    1. ماناست گفت:

      سلام
      دمای استاندارد آب در گرمایش از کف حداکثر 45 درجه سانتی گراد است .
      برای رسیدن به این دما باید دمای پکیج و موتورخانه با تجهیزاتی مثل مبدل یا کلکتورهای دارای شیر مخلوط کننده به این دما دست یابیم .
      ممنون از توجه شما
      برای اطلاعات بیشتر این لینک را مطالعه نمایید .
      https://manaset.com/%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d9%81-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%9f/

  8. سهیل واحدی گفت:

    با سلام خدمت شما ، ممنون از بابت تمام اطلاعات جامع و کامل و با کیفیت . شما پروژه ایی اجرایی انجام میدین؟
    یک پروژه ویلایی در شمال دارم اگر انجام میدین به بنده پیام بدین با تشکر فراوان

    1. ماناست گفت:

      سلام وقت بخیر بله کلیه امور از تامین کالا ها ، طراحی سیستم و اجرا به صورت پکیج خدمات به شما قابل ارائه است .
      برای دیدن نمونه کارهای ما ، لینک زیر را کلیک نمایید .
      https://manaset.com/%d9%86%d9%85%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7/

  9. ماناست گفت:

    سلام ممنون از توجه شما عزیز
    بله برای خزید هم از قسمت فروشگاه سایت می توانید خرید کیند هم می توانید مسقیما با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید .
    02177959046 – 02177958135

  10. حاجی آبادی گفت:

    با سلام برای یه ملک ویلایی دو طبقه هر طبقه 50 متر در منطقه سردسیر بنظرتون استفاده از گرمایش از کف با لوله 20 و پکیج زمینی گازوییل با یه کلکتور در طبقه بالا و یک کلکتور در طبقه پایین پیشنهاد شده ؟
    البته دو طبقه یک واحد هستند و با راه پله از داخل به هم مربوط هستند
    چون تاسیساتی در محل از سواد فنی کافی برخوردار نبود گفتم از شما راهنمایی بگیرم

    1. ماناست گفت:

      سلان جناب حاجی آبادی
      قطر لوله بر میزان انتقال گرما در گرمایش از کف تاثیری ندارد .یعنی لوله 16 کفایت میکند .
      پکیج زمینی پاسخگوی شما هست و مشکلی نیست .
      فقط در سیستم گرمایش از کف محاسبات ضروری است و باید بعد از محاسبات به این برسیم که آیا گرمایش از کف به تنهایی کفایت گرمایش فضا را برای شما می کند یا خیر .
      برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید .
      02177959046 – 09193015041

      1. تورج گفت:

        سلام ممنون از اطلاعات خوب شما🙏
        دو سوال دارم یکی اینکه فشار داخل لوله های گرمایش از کف چه میزانی باید باشد؟ منظور بعد از مبدل و صرفا در کلکتورها و لوله ها
        دوم آیا در همین سیستم یعنی بعد از مبدل احتیاج به منبع انبساط دیافراگمی داریم یا خیر
        ممنونم🙏

        1. ماناست گفت:

          سلام
          فشار در سیستم گرمایش از کف بستگی به تعداد طبقات دارد و حداقل باید ۱/۵ بار را فشار را داشته باشد .
          برای سیستم گرمایش از کف حتما نصب منبع انبساط بسته یا باز ضروری است .

          1. تورج گفت:

            ممنونم

  11. مژده گفت:

    سلام.ممنون از اطلاعات جامع

    جهت اجرای گرمایش از کف برای کف نمایشگاه ماشین،با توجه به سنگینی و بار منتقل شده از وسایل نقلیه به لوله ها و همچنین عایق شانه تخم مرغی زیر لوله،راهکار شما چیست؟
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من